České děti mají velký problém s porozuměním textu
Každý pátý patnáctiletý Evropan se nevyzná v psaném textu. Češi jsou na tom ještě o něco hůř. Smysl čteného slova nedokáže zachytit 23 procent žáků. Vyplývá to ze studie, kterou dnes uveřejnila Evropská komise.
Podle Bruselu je absolutně nepřijatelné, aby tolika mladým lidem scházely základní schopnosti v oblasti čtení a psaní. Stále se ale nedaří podchytit nejrizikovější skupiny, jako jsou potomci přistěhovalců nebo děti ze sociálně znevýhodněných rodin.
„Opravdu je to celoevropský problém, ale ne že se nedaří. Některým zemím se to daří – Dánům, Finům, Estoncům,“ řekl Ondřej Hausenblas z Univerzity Karlovy, který se této problematice věnuje.
Ondřej Hausenblas z Univerzity Karlovy mluví o čtenářské gramotnosti mladistvých ve Stalo se dnes na Radiožurnálu.mp3
Zdůraznil, že mnohé závisí i na tom, jak rychle se mění výuka. V České republice se podle jeho slov mění velmi pomalu, stále je hodně tradiční.
„Takže se nemůžeme divit, že nový svět – digitální, není najednou zvládnutelný starými postupy škol, ani učiteli, kteří byli naučeni na něco jiného, dřívějšího,“ uvedl Ondřej Hausenblas.
Řešením je podle Ondřeje Hausenblase získání hodně nadaných, tvořivých a inteligentních učitelů.
Mezinárodní průzkum organizace PISA vloni v zimě ukázal, že se čeští žáci zhoršují ve všech směrech, v přírodních vědách i čtenářské gramotnosti.
„Dnes už samotní učitelé vidí, jak děti neumějí řešit matematické úlohy a dobře vědí, že je to hlavně tím, že si nejsou schopny pořádně přečíst zadání. Neumějí si prostě přečíst kousek souvislého textu, a to jim brání nejenom v matematice, ale takhle si nepřečtete nic ani o přírodě, ani o lidské společnosti nebo historii, nebudete moudřejší,“ řekl Ondřej Hausenblas.
Dodal, že být vzdělaný znamená chápat věci do větší hloubky, což jde především četbou a souvislým hovorem.