Zvuk jako čmelák a náklady srovnatelné s naftovými vozy. Hradec Králové testuje první dlouhý elektrobus

První dlouhý kloubový elektrobus v Česku právě v těchto dnech testuje v ostrém provozu královéhradecký dopravní podnik. Prototyp vyvinula firma SOR z Libchav na Orlickoústecku. Ve velkém by mohl nový typ elektrobusu začít cestující vozit příští rok.

Hradec Králové Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Baterie jsou kvůli rozložení váhy umístěné na střeše vozu

Baterie jsou kvůli rozložení váhy umístěné na střeše vozu | Zdroj: Dopravní podnik Hradec Králové

„Nový elektrobus má 18 metrů, unikátní je v tom, že je to novinka v této délkové kategorii v České republice,“ říká o prototypu kloubového elektrobusu SOR NS 18 Electric v modré barvě vedoucí oddělení obchodně technické podpory z firmy SOR Ondřej Bárta.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si reportáž Jakuba Vika

Baterie jsou kvůli rozložení váhy umístěné na střeše vozu a jejich kapacita odpovídá osmačtyřiceti tisícům monočlánků.

„Mají kapacitu 600 kilowatthodin, což vystačí pro dojezd 350 kilometrů ve městě,“ dodává Bárta.

Vývoji dlouhého elektrobusu doposud podle Ondřeje Bárty bránily vysoké ceny baterií a dalších součástek. Teď jeden vůz vyjde zhruba na 17 milionů korun. Oproti tomu dieselový na polovinu.

Hlasitost i náklady

„V současné chvíli při objemech vyráběných elektroaut se tlačí na ceny komponent dolů a už je to rentabilní,“ vysvětluje Bárta.

„Co řidič nejvíc pozná, je například dynamika při rozjedu z křižovatky. Elektrobus má daleko větší zrychlení než klasické dieselové nebo plynové auto,“ popisuje jízdu zkušební řidič Ladislav Kubát.

V ostrém provozu teď cestující můžou elektrobus potkat v Hradci Králové na linkách 9, 23 a 24. Po pár dnech testování se podle ředitele hradeckého dopravního podniku Zdeňka Abrahama předpokládaný dojezd potvrdil a elektrobus by tak mohl zvládnout celý den služby bez nabíjení.

„Největší výhoda našich 12 metrových vozidel je stejně zvučnost. Ve městě tak neslyšíte nic, pouze bzučícího čmeláka, který se blíží k autobusové zastávce. Náklady jsou navíc porovnatelné s naftou,“ Abrahama 

Hradecký dopravní podnik ještě nákup tohoto typu zváží po otestování, které bude trvat zhruba měsíc. Prototyp se pak přesune do Kladna. Tamní ČSAD MHD Kladno ze skupiny Arriva už objednalo osm těchto vozů. Hotové by měly být v příštím roce.

Jeden vůz vyjde zhruba na 17 milionů korun | Zdroj: Dopravní podnik Hradec Králové

Jakub Vik Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme