Ministerstvo plánuje změnu v systému mýtného, měla by odstranit monopol firmy Kapsch

Mýtný systém by měl být podle plánu ministerstva dopravy rozdělen na dvě části. Distribuce a servis palubních jednotek pro kamiony budou odděleny mimo jiné kvůli zavedení systému společné jednotky pro všechny země osmadvacítky, kterou požaduje Evropská unie.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mýtná brána | Foto: Ondřej Jánoška

Nový systém, ve kterém by mohla fungovat řada soukromých společností, by měl fungovat do roka. „Je to krok správným směrem. Pomůže odstranit monopol v oblasti mýta, který dnes má společnost Kapsch,“ hodnotí plán rozdělení na výběrčího mýta a na poskytovatele mýtné služby Petr Šlegr z Centra pro efektivní dopravu.

Ministerstvo by přitom v těchto dnech mělo také oznámit výsledek tendru na mýtného manažera, do kterého se přihlásilo šest firem. „Pan ministr si uvědomil, že skluz s výběrem nového provozovatele je značný a že se do toho musí jít jinou cestou, že je potřeba ji zkrátit i za cenu, že by novým provozovatelem byl stát,“ míní Šlegr.

Přehrát

00:00 / 00:00

MD připravuje změnu v systému elektronického mýtného. O tématu mluvil Petr Šlegr z Centra pro efektivní dopravu

Česko mělo zajistit satelitní variantu mýtného už od roku 2012. Zatím se tak nestalo a ČR tak hrozí za prodlení sankce. „Ten proces v případě nedodržování směrnic EU je poměrně dlouhý. Nejdřív je to výzva Evropské komise, pak teprve žaloba k Evropskému soudnímu dvoru. A v případě dosouzení ČR pak nějaká pokuta,“ konstatuje Petr Šlegr.

Otázkou podle něj nyní je, jestli se nový systém mýtného stihne zavést do roku 2016. „Na druhou stranu pan ministr uvažuje, že by provozovatelem byl stát, poté co například převezme od firmy Kapsch současný mýtný systém. Důležitější než otázka termínu zprovoznění je to, aby byl ten nový systém lepší než současný,“ poznamenává.

Elektronické mýtné se platí Česku na dálnicích a rychlostních silnicích od roku 2007 pro vozidla nad 12 tun a od roku 2010 také pro vozy nad 3,5 tuny, v roce 2011 pak přibyla zvýhodněná kategorie pro autobusy.

ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme