Odboráři vyzývají veřejnost, aby ‚otevřela oči‘

Odbory představily kampaň s názvem ‚Otevřete oči‘. Jejím prostřednictvím chtějí vyvolat veřejnou diskusi o chystaných vládních reformách a prosadit své návrhy k řešení problémů. V případě, že vláda jejich připomínky nebude brát vážně, jsou připraveni zvolit i důraznější způsoby přesvědčování. Mluví se například o generální stávce.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jaroslav Zavadil, předseda Českomoravské komory odborových svazů, při prezentaci kampaně s názvem ‚Otevřete oči‘

Jaroslav Zavadil, předseda Českomoravské komory odborových svazů, při prezentaci kampaně s názvem ‚Otevřete oči‘ | Zdroj: ČTK

Odboráři chtějí kampaň postavit na veřejných diskuzích na sociálních sítích, na setkáních se svými členy. Už také spustili reklamní kampaň. Během několika dnů se v České republice objeví billboardy například s nápisy ‚Otevřete oči, jste obětí vládního byznysu‘. Billboardů je zhruba 80. Spolu billboardy odbory nakoupí také reklamní plochy v časopisech a novinách.

Přehrát

00:00 / 00:00

O kampani s názvem ‚Otevřete oči‘ mluvil na Radiožurnálu Josef Středula, předseda Odborového svazu KOVO

„Cílem kampaně je zastavit nevratné kroky vlády. Chceme vyvolat veřejnou diskuzi. Chceme k tomu využít všech dostupných prostředků,“ řekl místopředseda Českomoravské komory odborových svazů Václav Pícl.

Odbory si stěžují hlavně na nedostatečnou komunikaci vlády, že důsledně nevysvětluje chystané reformní kroky. Hlavně co se týče důchodů a zdravotnictví.

„Každá rozumná vláda by pro své reformní kroky měla získat veřejnost. Tato vláda nejen ž to neudělala, dokonce nedokáže některé věci ani vysvětlit. Další její kroky jsou tak prudce se měnící, že to skoro nikdo nedokáže pochopit,“ říká Jaroslav Zavadil, předseda Českomoravské komory odborových svazů.

Odbory zdůrazňují také laxnost vlády, která řeší vlastní problémy - jako například kauzu ProMoPro ministra obrany Alexandra Vondry - a nemá tak čas dostatečně reformy veřejnosti vysvětlovat.

Odboráři nesouhlasí třeba s tím, že by člověk mohl přesměrovat část svých odvodů ze státního důchodového systému do vlastního spoření u fondů. Podle nich by pak chyběly v penzijní soustavě peníze na nynější důchody. Konfederace navrhuje místo toho reformovat současné penzijní fondy a upravit podmínky ukládání peněz na penzi v nich. Chystaná daňová reforma je podle Zavadil šokující až absurdní:

„Ve své postatě neřeší zásadní problém, který tady je a sice nerovnost prostředí mezi platbami a daňovým zatížením sociálním a zdravotním. Poklesem daňové kvóty dojde k tomu, že se deficit veřejných financí prohloubí o dalších 80 miliard korun. Nevím, kde je chce vláda vzít. Na lidech. To už jsou experimenty, které zde nemají co dělat.“

Bude stávka?

„Kampaň nestála mnoho, protože se spoléháme na to, že naštvanost lidí, kterou pozorujeme, povede k tomu, že lidé sami tyto informace šíří dál. Kampaň tak stojí jen řádově miliony korun,“ uvádí Josef Středula, předseda Odborového svazu KOVO.

Odboráři zdůraznili, že kampaň může gradovat, kolik to vše ale stojí nechtějí říci. Podle předsedy Českomoravské komory odborových svazů Jaroslava Zavadila se odbory nevzdávají ani myšlenek na stávku.

„Chceme, aby veřejnost viděla, že existují i jiné varianty toho, co připravuje současná vláda. Navíc to jsou varianty, které jsou mnohem přátelštější k České republice, k jejímu státnímu rozpočtu a hlavně k lidem,“ říká Středula.

Podle Středuly není potřeba kvůli důchodové reformě zvyšovat DPH: „Nesouhlasíme ani s nedávno zveřejněnou reformou daní, podle které vše zaplatí zaměstnanci. Má se ulevit bohatým, firmám, osobám samostatně výdělečně činným. Ministerstvo financí navrhuje, aby se udělala další sekyra do státního rozpočtu ve výši 80 miliard ročně a to je podle nás naprosto nezodpovědné.“

Pro odbory bude klíčový 21. duben, kdy zasedne tripartita a bude o něco jasnější, zda se jim podařilo návrhy k reformám daní, zdravotnictví a důchodů prosadit.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Světa o jedné na Rádiu Česko byl Jan Wiesner, předseda Konfederace zaměstnavatelských svazů

„Pokud nebudeme spokojeni, jsme připraveni kampaň vést dál. To, co jsme dnes řekli, je poslední varování vládě. Potom už může následovat rozhodování o konkrétních akcích, v tomto případě i protestních. Byli bychom asi špatní odboráři, kdybychom se dopředu vzdávali i nástroje generální stávky,“ dodává Středula.

Zaměstnavatelé proti zvyšování DPH

Ministerstvo financí plánuje v rámci daňové reformy zrušit zhruba čtvrtinu z celkových 118 daňových výjimek. Zaniknout by mělo nejen osvobození od daně u stravenek nebo režijních jízdenek, ale například i u příspěvku na výstroj nebo výsluh u ozbrojených složek. Skončit by měl i odpočet od daně u příspěvku odborům.

„Myslím si, že celý návrh je rozpracovaný. Plně souhlasíme s tím, že reformy musí být zavedeny. Něco nám ale vadí, něco nám nevadí. Souhlasím s tím, že konzultace je nedostatečná. Jsme připraveni se k těmto věcem vyjadřovat,“ říká Jan Wiesner, předseda Konfederace zaměstnavatelských svazů a pokračuje:

Přehrát

00:00 / 00:00

Analytik David Marek komentoval vládní reformy i výhrady odborů v Ozvěnách dne Radiožurnálu

„V zásadě nám jde o to, aby vláda dodržela slib, který dala svým voličům, že nebude zvyšovat daňovou zátěž. Jsme také proti zvyšování DPH kvůli důchodové reformě. Nynější kompromisní návrh je sice lepší, než ten původní, ale je také špatný, protože zatíží všechny občany.“

Daňová reforma spolu s dalšími reformami, tedy penzijní a zdravotnickou, podle odborů značně zvýší zatížení zaměstnanců. Například u člověka s hrubým měsíčním příjmem 10 000 korun bude roční nárůst nákladů způsobených reformami činit až 8064 Kč, tedy téměř jeden čistý měsíční příjem.

Analytik: Základní linie reforem vcelku dobře promyšlená

Podle Davida Marka, analytika Patria Finance, je Česká republika s nastartováním důchodové reformy 10, 12 let ve skluzu. Domnívá se, že základní linii reforem má vláda promyšlenou vcelku dobře.

„Alespoň tedy podle lidí, které znám, že na tom pracují, stejně tak NERV dodává komplexní strategické materiály, takže teď jde jenom možná o to, jak uchopit realizaci reforem a komunikaci těchto reforem vůči veřejnosti. Aby bylo vidět, že jde o promyšlený, ucelený krok,“ řekl v Ozvěnách dne Radiožurnálu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Místopředseda ČMKOS Václav Pícl a prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavel Brabec v pořadu Stalo se dnes.

S některými výhradami odborů ale Marek souhlasí, například s námitkou, že daňové změny nespravedlivě zvýhodní drobné živnostníky a firmy, a to na úkor zaměstnanců.

„V tomto ohledu si myslím, že odboráři poukazují na správný problém. U nás je dlouhodobě celkem významný rozdíl mezi zdaněním příjmů zaměstnanců a osob samostatně výdělečně činných, čímž dochází v podstatě k státní podpoře takzvaného švarcsystému.“

„A to si myslím, že není úplně dobře, upozorňují na to i organizace jako OECD, že v tomto ohledu by Česká republika měla zapracovat a měla by omezit rozdíly ve zdanění různých typů práce. A to se prozatím neděje,“ konstatoval analytik David Marek.

Podle prezidenta Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavla Brabce jde nicméně o naprosto standardní akci jakýchkoli odborů. „Takovou akci prostě udělat musí,“ řekl Brabec. Otázkou ale je, jak bude zvládnutá z pohledu marketingové komunikace. Například nasazených 80 billboardů považuje Brabec za opravdové plácnutí do vody.

Alžběta Havlová, Květa Moravcová, Veronika Sedláčková, Jan Richter, mta, Jan Piroch, ak Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme