Stát vyhrál první arbitráž kvůli závadám na dálnici D47

Stát vyhrál první z arbitráží kvůli problematické části dálnice D47. Rozhodčí soud řekl, že tři stavební firmy neoprávněně účtovaly miliony korun, když navyšovaly ceny za práci a materiál na této stavbě. Český rozhlas ale zjistil, že úspěch státu je jen částečný. Stát po firmách původně nárokoval 180 milionů. Podle rozhodců je však větší část z nároku promlčená.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zvlněný úsek D1 (označovaný D47) do Ostravy | Zdroj: ČTK

„Tato arbitráž se týkala toho, že zhotovitel účtoval k ceně valorizaci některých položek, to znamená cen, ke kterým nebyl oprávněn, alespoň podle názoru ŘSD. A rozhodčí soud nám dal za pravdu,“ vysvětluje právník Miroslav Duda, člen komise Ředitelství silnic a dálnic pro dálnici D47.

Jeho tým žaloval za stát stavební firmy celkem o 180 milionů korun. Úspěch je ale částečný. Stát nevyhrál oněch 180 milionů korun. Stavební firmy by podle rozhodnutí arbitrů měly zaplatit jen necelých 13 milionů korun, protože zbylá část už je promlčená.

Bylo tedy uznáno, že stát utrpěl škodu, peníze už však zpět nedostane, protože si o náhradu škodu řekl pozdě. Tuto část žaloby zároveň vyšetřovala i policie, která ji ale před časem odložila.

Přehrát

00:00 / 00:00

O arbitráži kvůli závadám na dálnici D47 mluvil v pořadu Stalo se dnes na Radiožurnálu redaktor Petr Sehnoutka

Ředitelka úseku kontroly kvality staveb Ředitelství silnic a dálnic Miloslava Pošvářová přesto věří, že díky tomuto verdiktu se stát domůže dalších stamilionů.

„To neznamená, že ty další rozhodčí soudy, které se týkají valorizací v celkové částce zhruba 300 milionů korun, budou rozhodovány podle jiného principu,“ říká.

Ředitelství silnic a dálnic tedy věří, že když už rozhodci jednou řekli, že stát škodu utrpěl, tak i v dalších zhruba patnácti řízeních, kde jde o stamiliony až miliardu korun, bude rozhodovat podobně.

Na řadě jsou i žaloby, které se týkají samotného zvlnění dálnice, tedy materiálů či problematických mostů. Stavební firmy například použily jiný materiál, než měly, nebo si účtovaly tuny železa, které se na stavbu nikdy nedostalo.

Všechny tři firmy, tedy Eurovia, Skanska a Porr, mají nyní dvě možnosti. Buď necelých třináct milionů korun státu opravdu zaplatí, nebo se mohou odvolat k běžnému soudu. Šance, že by ten rozhodl jinak, je ale minimální.

Společnost Eurovia reagovala, že rozhodnutí arbitrů neobdržela. Podle mluvčí firmy Petry Kučerové se k němu vyjádří, až ho prostuduje.

Problematický úsek dálnice D47/D1 u Ostravy | Foto: ČTK | Zdroj: ČTK

Helena Šulcová, Petr Sehnoutka, kap Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme