Výmluvy na osobu blízkou nekončí. Senát vrátil novelu poslancům
Senátoři na své 10. schůzi zamítli novelu silničního zákona, která už nepřipouští výmluvy na osobu blízkou. Novela se tak vrátí do Poslanecké sněmovny. Podle ní by měli být místo řidičů odpovědní provozovatelé vozidla. Ti by měli zajistit, aby řidič, který vozidlo používá, dodržoval předpisy. Pokud by tak neučinil, hrozila by mu za porušení pravidel silničního provozu až desetitisícová pokuta, o body by ale nepřišel.
I když i senátoři chtějí zneužívání institutu osoby blízké zamezit, touto předlohou to podle nich možné není. Příslušný paragraf označili za protiústavní a z novely ho vyškrtli.
O zamítnuté předloze silničního zákona mluvili na Rádiu Česko místopředseda ústavně-právního výboru Senátu Miloš Malý z ČSSD a ředitel dopravní policie Leoš Tržil
Protože majitel už samozřejmě má hmotnou odpovědnost za škody, které způsobil. A musí se proti tomu dokonce povinně pojistit. Ale říkat, že zaplatí i nějakou pokutu, když má nějakou odpovědnost? To by se rozšířilo do trestní odpovědnosti. A trestně odpovědný nikdo za činy jiného není,“ vysvětuje senátor za ODS Jiří Pospíšil.
„Hlasoval jsem pro vrácení zpět, protože konstrukce, která byla přijata, byla v rozporu s právním řádem, který u nás v současné době platí. Za přestupek, který by spáchala jedna osoba bychom náhradním způsobem trestali jinou osobu. Firma, která by půjčovala vozidla, by byla odpovědna za přestupky, které spáchají její klienti, kteří si auta půjčí,“ pokračuje místopředseda ústavně-právního výboru Senátu Miloš Malý z ČSSD.
Podle Malého by se měla řešit situace, kdy výmluvou na osobu blízkou končí až tři čtvrtiny všech přestupků:
Svůj názor na novelu vysvětlil ve Stalo se dnes na Radiožurnálu advokát Tomáš Sokol
„Ale ne tím způsobem, jaký byl navržený. Ten totiž umožňuje další výmluvy. Musí se to komplexně zapracovat do našeho právního řádu, aby to bylo v souladu s Ústavou. Ta nám totiž dává právo na to, nevypovídat proti sobě ani proti osobě blízké.“
„Sankce uložená provozovateli vozidla, aniž by cokoliv spáchal, je sice správně, protože přestupek je vyřízen, ale nemá to nikterak preventivní účinek ani vliv na větší bezpečnost na silnicích. Policie dnes může vytipovat místa, kde se nejvíce páchají tyto přestupky. Ale opatření, kterým bychom porušili ochranu lidských práv, nebude stoprocentním řešením,“ dodává senátor ČSSD Karel Korytář.
„To, co se podařilo, tedy spíše nepodařilo našim pánům poslancům v rámci vylepšování zákona o pozemních komunikacích, není životaschopné. Ono by to pravděpodobně nefungovalo, ani kdybychom se nebavili o tom, zda to je nebo není v rozporu s Ústavou. Myslím si, že tak jak je to legislativně zpracováno, by to stejně zůstat nemohlo. A nemělo by to projít ani dolní sněmovnou,“ říká advokát Tomáš Sokol a doplňuje:
„Mám pocit, že představa, že se podaří vychovat řidiče k tomu, aby respektovali dopravní předpisy, nebo aby je alespoň neporušovali beztrestně, tímto způsobem je nereálná.“
Nesouhlasí ani někteří koaliční poslanci
S poslaneckou verzí novely nesouhlasí ani někteří koaliční poslanci. Například Marek Benda z ODS:
„Pro zákon se hlasovalo napříč sněmovnou, pro hlasovala i značná část opozice. Naopak část lidí z ODS se zdržovala. Takže uvidíme, jak poběží argumentace, nakolik na ni budou poslanci slyšet. Sám bych byl samozřejmě rád, aby prošla senátní verze.“
Svůj nesouhlas s poslaneckou verzí novely vyslovil ve Stalo se dnes na Radiožurnálu poslanec ODS Marek Benda
Benda dle svých slov není proti novele jako celku, je v ní mnoho věcí, které tam vložila vláda, které jsou podle něj rozumné a zapojí nás do různých evropských projektů, ale je proti novele, která se pokouší převézt automatizované systémy měřící rychlost na automatizované sankce:
„Osobně si myslím, že automatizované systémy jsou vedlejší. Důležitější je, aby policisté stáli na ulicích, aby tam kontrolovali, aby tam byli vidět. Pak lidé jezdí pomalu. Tyto systémy vedou jen k tomu, že se plní obecní kasy, žádný vliv na bezpečnost nemají.“
Ministerstvo dopravy si za novelou stojí
Za sněmovní verzi novely se v horní komoře naopak postavil ministr dopravy Pavel Dobeš:
„Ten návrh není sám o sobě protiústavní, alespoň podle názoru ministerstva dopravy. Myslím si, že omezení institutu osoby blízké je hlavně ku prospěchu bezpečnosti silničního provozu.“
„Vyřešení osoby blízké bude znamenat to, že řada přestupků, které dnes na Policii ČR odkládáme, protože se nepodařilo stanovit pachatele přestupku, by byla jakýmsi způsobem projednána,“ reaguje ředitel dopravní policie Leoš Tržil.
Vrácená předloha také zvyšuje až na výjimky věk pro řízení silných motocyklů na 24 let. Zamezí též tomu, aby občané v Evropské unii měli více řidičských průkazů.