Nehodu letadla v Moskvě provázely chyby pilotů, naznačuje podle ruského listu vyšetřování

Hlavní vyšetřovací verzí nedělní katastrofy letadla Suchoj Superjet 100 ruské společnosti Aeroflot je chyba posádky. A správný možná nebyl ani postup pozemního personálu. Napsal to v úterý moskevský list Kommersant s odvoláním na zdroje blízké vyšetřování. Dosud se za nejpravděpodobnější příčinu neštěstí označoval úder blesku. Při neštěstí zahynulo 41 ze 78 lidí na palubě.

Moskva (Aktualizováno: 13:04 7. 5. 2019) Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Cestující všech linek odkloněných kvůli havárii do Petrohradu a Nižního Novgorodu, včetně mezinárodních, v pondělí dorazili do Moskvy, uvedl Aeroflot

Při nehodě letadla na moskevském letišti zahynulo 41 ze 78 lidí na palubě | Zdroj: Reuters

První chybou pilota bylo podle Kommersantu rozhodnutí proletět bouřkovou frontou. Kvůli poruše rádiové komunikace se pak letoun dostal do složité, ale nikoli fatální situace, píše moskevský list.

Přistání bylo podle expertů unáhlené, posádka měla nejdřív z nádrží vypustit veškeré palivo. Místo toho stroj přistával s maximální zátěží. Přistání bylo řízeno ručně, protože automatické systémy selhaly.

Z havarovaného ruského letadla vyprostili těla všech 41 obětí. V Murmansku vyhlásili třídenní smutek

Číst článek

Vyšetřování podle Kommersantu ukázalo, že piloti při něm překročili bezpečnou rychlost. Navíc měli klesat příliš prudce, takže stroj tvrdě narazil do ranveje a odskočil.

Podle dřívějších zpráv letadlo narazilo do přistávací plochy čtyřikrát, údery zničily podvozek a jeho úlomky zasáhly palivovou nádrž, která explodovala. Od ní se plameny bleskově rozšířily na motory a zadní část trupu.

Pilot letadla Denis Jevdokimov podle úterních zpráv ruských médií tvrdí, že postupoval podle procedur předepsaných pro přistávání s maximální zátěží. Proč stroj dosedl tak tvrdě, prý neví.

U hořícího letadla za 55 vteřin

Vyšetřovatelé prověřují i činnost pozemních služeb, hlavně hasičů, napsal Kommersant. Povely vyhlašující pohotovost byly vydány pozdě, hasiči na místo dorazili tři minuty od poplachu, ale mnohem později, než letadlo začalo hořet.

V pondělí letištní záchranné služby vydaly zprávu, že se hasiči k hořícímu letadlu dostali za 55 vteřin, přičemž předpisy prý nařizují maximálně 90 vteřin.

Při nehodě letadla na moskevském letišti zemřelo 41 lidí. Suchoje v Rusku přesto létat nepřestanou

Číst článek

Agentura TASS v úterý oznámila, že počet hospitalizovaných se z původních šesti zvýšil na deset. Mezi zraněnými jsou tři členové posádky, většina lidí převezených do moskevských nemocnic je ve vážném stavu.

Letadlo vzlétlo v neděli krátce po šesté hodině večerní místního času z moskevského letiště Šeremeťjevo, mířilo do Murmanska. Krátce po startu se ale muselo vrátit zpět a piloti se pokusili o nouzové přistání, při němž vzplály motory a shořela zadní část letadla.

Při nehodě zahynulo 41 ze 78 lidí na palubě. Mezi oběťmi nebyli podle pondělních informací čeští občané. Většina mrtvých jsou podle moskevského rozhlasu obyvatelé severské Murmanské oblasti na severozápadě Ruska nedaleko hranic s Finskem, právě tam byl v pondělí vyhlášen třídenní státní smutek.

O Suchoji Superjet 100

Havarovaný stroj byl podle listu Kommersant prakticky nový. Aeroflot ho od ruského výrobce získal předloni. A byl využíván na regionálních tratích.

Superjet je prvním letadlem pro osobní dopravu vyrobeným v Rusku od rozpadu Sovětského svazu. Bylo vyvinuto ve spolupráci s italským výrobcem letecké a vojenské techniky Finmeccanica. A snaží se být konkurentem letadel brazilské společnosti Embraer a kanadské Bombardier.

Dvoumotorová letadla uskutečnila první komerční let v červnu 2011. Evropská agentura pro bezpečnost letectví udělila těmto letadlům certifikaci v únoru 2012.

Ze 186 vyrobených strojů skoro třetina létá v Aeroflotu, či v „netržních podmínkách“. Jediný evropský kupec, irské aerolinky CityJet, se v únoru fakticky zřekly ruských letadel, poznamenal server Newsru.com.

Ruské regionální aerolinky Jamal, které zatím provozují 15 letadel Suchoj Superjet 100, se po katastrofě na Šeremeťjevu zřekly plánu letos v létě zakoupit dalších deset strojů tohoto typu. Oficiálně tento krok zdůvodnily potížemi udržet stávající flotilu letadel v provozu.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme