Polští politici se přou o vládní letadla. Po tragédii u Smolensku je to citlivá otázka
Polská vláda bude létat novými letadly. U severních sousedů je to přitom citlivá věc. Sedm let po havárii letounu TU-154 u Smolensku, při které zahynul tehdejší prezident Lech Kaczyński s manželkou a stovka nejvyšších státních a armádních představitelů, se politici pořád dohadují, jakými stroji by měli členové vlády létat, aby se minimalizovalo riziko nehody.
Už za dva týdny by mělo začít sloužit polským vládním prominentům letadlo Gulfstream, menší tryskový stroj s doletem až 12 500 kilometrů.
Podobná letadla slouží státníkům a bohatým podnikatelům i jinde ve světě. Jenže v Polsku je debata o nákupu nové vládní letky po nehodě u Smolensku velmi zpolitizovaná.
Opozice ale zpochybňuje způsob výběru těchto nových strojů. „Náměstek ministra národní obrany neodpověděl na vážné pochybnosti Úřadu pro hospodářskou soutěž. Podle ní ministerstvo obrany favorizovalo jednoho výrobce a tím se dopustilo vážné chyby," řekl Radiožurnálu Tomasz Siemoniak, bývalý ministr obrany a opoziční poslanec za stranu Občanská platforma.
Polské ministerstvo přišlo s novým závěrem vyšetřování tragédie u Smolenska, údajně byla na palubě bomba
Číst článek
„Jsme transparentní. Ničeho se nebojíme. Je možné se seznámit s celým postupem a tím, jak výběrové řízení probíhalo. A to můžou udělat i poslanci Občanské platformy," reagoval Bartosz Kowniacki, náměstek polského ministra obrany zodpovědný za nákup nových letadel.
„Nesouhlasím s výrokem sněmovny, že jsme mohli postupovat jiným způsobem. Už na začátku výběrového řízení jsme věděli, že to budou letadla Boeing. Proto jsme se obrátili přímo na výrobce a ne na žádného prostředníka nebo firmu, která by na zprostředkování vydělala. Na výrobce, který nám dá také záruku," dodává Kowniacki.
Polská vláda bude mít zjevně bez ohledu na politické šarvátky brzy k dispozici nová letadla. Jejich bezpečný provoz bude podle stoupenců i kritiků současné vlády záležet hlavně na jejich obsluze.