Výhledově se počítá s tím, že královské limuzíny budou mít elektrický pohon. Počítá se také s pořízením dvojice nových helikoptér, které budou moci používat „udržitelná letecká paliva“.
„Zhruba polovina tepláren stále spaluje uhlí, ale mílovými kroky v řádu jednotek let od něj odchází,“ řekl pro Český rozhlas Plus ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).
„Od prvního září bude podpora nabízena v programu Nová zelená úsporám light, ale bude o 30 000 korun nižší,“ říká ke změně dotací na kotle ředitel Státního fondu životního prostředí Petr Valdman.
Na straně Ruska to zatím bylo 32,5 milionu tun a na straně Ukrajiny 9,4 milionu tun. Další znečištění způsobily výroba a nasazení bomb, granátů či min, ale také třeba výstavba opevnění či zákopů.
Co jsou hlavní výzvy pro automobilový průmysl a jak bude vypadat naše silniční doprava za deset let? Ptali jsme se byznysu, politiků i expertů na evropskou legislativu a Green Deal.
Šéfové leteckých společností, které vypravují hlavně vnitrostátní lety, varují, že jejich firmy jsou kvůli přísným klimatickým pravidlům EU v nevýhodě a vyzvali k zavedení plošných standardů.
Před pár týdny se členské státy dohodly na nových pravidlech, a ta se dotknou novostaveb i starších budov. Česko kvůli nim musí zrychlit tempo oprav obytných a kancelářských domů, ale třeba i úřadů.
Po ministrově vyjádření se okamžitě objevily negativní reakce řady Němců a také některých vládních představitelů, podle nichž by Wissing neměl vydávat nezodpovědná prohlášení a šířit zbytečně strach.
Stát musí od letoška dávat miliardy korun z prodeje emisních povolenek na boj proti klimatické změně. Česko unijní směrnici zatím do zákonů nepřevedlo. Ministři se přou o to, jak výnosy rozdělovat.
„V USA mají přísnější limity už nějakou dobu a auta tam nejsou nijak dražší než v Evropě. Není tam žádné přelomové řešení, jde jen o to, vyladit stávající technologie,“ říká Michal Vojtíšek z ČVUT.
„Na světě je extrémní nespravedlnost. My si tady žijeme jak na obláčku v komfortu s tričkem za 20 korun, zatímco ho ušil někdo v bídě, špíně a bez přístupu k pitné vodě,“ kritizuje Rozárie Haškovcová.
Poslední dekáda byla nejteplejší v historii. Podle vědců vše nasvědčuje tomu, že za to mohou emise produkované lidskou činností. Jak souvisí s ekonomickým rozvojem?
Emisní limity pro osobní i nákladní auta už ale nejsou tak přísné jako v původním návrhu a rovněž se podařilo dojednat delší časový rámec zavedení normy.
Klimatická změna se projevuje i v letošní sezoně, zejména v nížinách začínají fenologické fáze u rostlin o tři týdny dříve, což je činí zranitelné vůči pozdním mrazům.
Oxid uhličitý by se primárně izoloval ze vzduchu, poté by se proměnil do kapalného stavu a následně uložil do skulin v podzemí například v místech, odkud se již dříve těžila ropa či zemní plyn.
„Je tu spousta lokálek, do kterých se nasypaly peníze, ale nikdo tam nejezdí. Peníze pak chybí na modernizacích a hlavních koridorech,“ kritizuje expert Jan Sůra ze serveru zdopravy.cz.
Zemědělci v zemích Evropy protestují a varují, že dosavadní spanilé jízdy traktorů a blokády silnic byly jen předehrou. Je hlavním problémem špatně nastavená politika EU?
Návrh počítá u jaderných elektráren s poměrně širokým rozpětím jejich podílu na celkové roční výrobě elektřiny v zemi, a to od 36 do 50 procent v cílovém roce 2050.
Oproti původnímu návrhu unijní exekutiva vyšla vstříc protestujícím farmářům a upustila od konkrétních zmínek o snižování emisí v zemědělství, okomentovala to bruselská média.
Emisní limity pro osobní i nákladní auta už nejsou tak přísné jako v původním návrhu. Nařízení zcela nově zavádí opatření ke snížení emisí z pneumatik a brzd a ke zvýšení životnosti baterií.
„Změna klimatu je něco, co pravděpodobně způsobujeme víc my jako lidé na globálním Severu a víc se dotýká lidí na globálním Jihu,“ upozorňuje vědkyně Zuzana Harmáčková.
Společnost Air New Zealand ve středu oznámila, že zakoupila plně elektrické pětimístné nákladní letadlo poháněné bateriemi, které bude od roku 2026 využívat k přepravě pošty.
Ropné společnosti budou muset metan odčerpávat, skladovat a omezovat jeho únik do atmosféry. Vedle oxidu uhličitého se plyn výrazně podílí na vytváření skleníkového efektu a globálním oteplování.