Shodu dlouhé hodiny blokovalo Polsko, které požadovalo větší záruky finanční podpory spojené s náročným přechodem od uhlí k ekologicky čistým technologiím.
„S tím ale nešel ruku v ruce pokles dalších škodlivin, třeba oxidů dusíku,“ upozornil v pořadu Souvislosti Plus odborník na životní prostředí, profesor Tomáš Cajthaml.
Aktuální koncentrace oxidu uhličitého je přitom o zhruba 50 % vyšší ve srovnání se stavem před průmyslovou revolucí. V menší míře přitom roste i koncentrace dalších skleníkových plynů jako metan.
Tento krok patrně povede ke složitým vyjednáváním s členskými státy, z nichž některé považují za příliš ambiciózní již zářijový návrh komise na 55procentní snížení.
Od vyhlášení nouzového stavu burza ztráty postupně umazávala. Od půlky září, kdy se objevily rekordní nárůsty počtu nakažených a nová vládní opatření, ale dochází opět k oslabení.
„Když se sečte bilance za několik let nazpět, zjišťujeme, že požár vedl ke snížení množství uhlíku, které se z rašeliniště uvolňuje,“ vysvětluje odborník na životní prostředí Vojtěch Kotecký.
„Začal jsem pochybovat o tom, jestli ještě nějaké vědecké informace o změně klimatu můžou pomoct. Víme toho už dost a víme to dlouho. Lidstvo ale nedokáže jednat a nebere ty informace dost vážně.“
Vědci zkoumali rozsáhlou databázi záznamů z 68 lokalit po celé Evropě. Zaměřili se na to, jak se v posledních desetiletích měnil výskyt 1162 rostlinných druhů.
Na základě předpovědi dalšího vývoje v leteckém průmyslu, která byla zveřejněna Mezinárodním sdružením pro leteckou dopravu (IATA), by za celý rok emise mohly klesnout o 38 procent.
Útlum ekonomiky přináší nižší produkci skleníkových plynů. Jenomže vytápění a zvýšená spotřeba elektřiny pro miliony lidí, kteří místo cestování do škol a úřadů sedí doma, může rozdíl vyrovnat.
V Evropě je kvůli pandemii nového koronaviru lepší ovzduší. Jedná se o krátkodobý stav. O budoucí vývoj, který může životní prostředí ohrozit, se vědci ale obávají.
V posledních dnech se hodně píše o tom, že koronavirová epidemie bude mít tak ničivé dopady na evropskou i světovou ekonomiku, že Evropská unie bude muset přehodnotit své priority i plány.
ČEZ uvedl, že současná vlna modernizace a ekologizace elektráren navazuje na dvě předešlé, v rámci nichž firma investovala do svých uhelných zdrojů od roku 1989 více než 200 miliard korun.
Na snížení množství vypouštěného oxidu uhličitého se shodly země Evropské unie. Do pěti let proto musí automobilky snížit emise u všech nově vyrobených aut o třetinu, do deseti let pak na polovinu.
Kanadská vláda Volkswagen obvinila z porušování zákona o ochraně životního prostředí a z podávání zavádějících informací. Tvrdí, že podnik do Kanady dovezl 128 000 aut, které nesplňovaly předpisy.
Německá prokuratura vyšetřuje japonskou automobilku Mitsubishi kvůli podezření z manipulace s emisemi naftových vozů. Podle agentury Reuters to oznámil úřad prokuratury ve Frankfurtu nad Mohanem.
Přestože otázky klimatu a životního prostředí jsou opakovaným tématem diskuzí, emise oxidu uhličitého se nesnížily, zdůraznila mladá Švédka v panelové diskuzi na Světovém ekonomickém fóru v Davosu.
V posledních pěti letech byla podle nashromážděných dat průměrná světová teplota o více než jeden stupeň Celsia vyšší, než v době před průmyslovou revolucí.
„Uhlíkové emise z létání nejsou etické,“ prohlásila Yael Stoneová, která je hvězdou seriálu společnosti Netflix. K rozhodnutí opustit Spojené státy ji přiměly požáry v Austrálii.
Městské dopravní podniky se připravují na rušení papírových jízdenek, informuje Mf Dnes. A výroba piva v Evropě roste. Více se dozvíte ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.