Analytik: Oživení po odeznění krize je pozitivní faktor pro Airbus i Boeing

V Paříži přistálo největší letadlo světa určené k přepravě pasažérů – nejnovější typ Boeingu 747-8. Pozorovatelé to přirovnávají k hozené rukavici Airbusu. Americká konkurence v kategorii dopravních letadel, tedy soupeření s jejich modelem A380, je podle odborníků najednou velmi reálná. Boeing 747-8 se ve francouzské metropoli účastní mezinárodního aerosalonu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Boeing 747-8

Boeing 747-8 | Zdroj: Reuters

S příletem Boeingu na pařížský aerosalon se podle odborníků přiblížila chvíle, kdy na Boeing nové kategorie v provedení na přepravu cestujících začne firma brát objednávky. Jak v této souvislosti uvedl na Rádiu Česko nezávislý analytik Martin Iltis, v posledních letech - od roku 2003 - totiž dodával Airbus letadel na trhu mnohem víc.

„Ale na trhu hlavně širokotrupých letadel se vyvinul takový duopol. Myslím, že se oběma daří relativně velmi dobře, protože mají velmi silnou pozici,“ řekl. Dodal, že zatímco Airbus vsadil v poslední době na typ A380 - obrovské superletadlo, Boeing jako konkurenční typ vyvíjí spíš menší velmi moderní Dreamliner 787.

Přehrát

00:00 / 00:00

Které letadlo nového typu má větší šance u kupců - Airbus nebo Boeing? Na Rádiu Česko jsme se zeptali nezávislého analytika Martina Iltise.

V kategorii menších letadel mají Airbus a Boeing už 4300 objednávek, v roce 2002 jich přitom měly 1200. Podle analytika oživení po odeznění krize je velice pozitivní faktor pro obě společnosti.

„Na druhou stranu to může vytvořit trošku i tlak, protože jak roste ten trh, tak se možná lépe budou prosazovat i další konkurenční výrobci, zejména v kategorii menších letadel. Jako například výrobci z Brazílie či Kanady,“ přiblížil.

Boeing i Airbus jsou tradičně podporovány ze státních rozpočtů. Přesto by podle analytika dluhy v eurozóně neměly Airbus ochromit. „Letecká doprava je celkem globální odvětví, letadla se prodávají po celém světě. Takže to, že v eurozóně jsou státy zadluženy, myslím tak velký problém nebude. Konec konců i dopravci vlastněni státem si pořizují letadla bez ohledu na dluhovou krizi,“ uvedl.

Martina Mašková, Roman Chlupatý, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme