Do druhé vlny EET zbývá necelý měsíc. O údaje si zatím zažádala jen pětina podnikatelů
Za necelý měsíc musí začít evidovat své tržby malí a velcí obchodníci a také e-shopy. Od prvního března začne platit druhá vlna elektronické evidence tržeb, která se vztahuje asi na 250 tisíc podnikatelů. To je šestkrát více než v první vlně. Podle Finanční správy ale podnikatelé i teď nechávají vše na poslední chvíli. O autentizační údaje si zatím požádala necelá pětina živnostníků.
Do malého papírnictví v centru Prahy zavítá denně až 350 zákazníků. „Pro nás to víceméně velká změna není, protože už dva roky jedeme v systému EET akorát neaktivním. Prvního března spustíme aktivní systém EET, který má velkou nevýhodu v tom, že je tam velká prodleva ve výdeji účtenek. Je to asi 5 vteřin na účtenku na zákazníka,“ popisuje prodavačka paní Martina Českému rozhlasu.
Majitel papírnictví zařizováním kolem druhé vlny elektronické evidence tržeb strávil minimálně 15 hodin. Prodavačka Martina ale dodává, že EET jim přinese náklady třeba na papírové kotouče, na které se tisknou účtenky: „Každá účtenka bude mít o 5 až 10 centimetrů delší návin, jelikož se tam ty informace zapisují.“
Menší návin papírové role o 50 metrech stojí podle paní Martiny 30 korun, ten větší pak 69 korun.
O zavřených hospodách máme přehled. Co řekl Babiš, je blbost, tvrdí pivovarník Bernard
Číst článek
Od 1. března své tržby musí začít evidovat v druhé vlně maloobchodníci, velkoobchodníci a také internetové obchody. Celkem EET dopadá asi na 250 tisíc podnikatelů. Přihlášení do systému evidence tržeb ale nechávají lidé na poslední chvíli.
„Prozatím si vyzvedlo autentizační údaje asi 42 tisíc podnikatelů z druhé vlny. Vzhledem k tomu, že celý proces nastavení vyžaduje jistou časovou rezervu, apeluji na podnikatele, aby vyzvednutí autentizačních údajů neodkládali, a aby tak učinili pokud možno co nejdříve,“ říká mluvčí Generálního finančního ředitelství, Petra Petlachová.
Provoz nanečisto si podnikatelé stejně jako restauratéři a hoteliéři v první vlně EET můžou vyzkoušet i teď.
Podnikatelé si také mohou správné nastavení a funkčnost nastavení evidence tržeb se systémem finanční správy buď v ostrém, nebo v ověřovacím módu produkčního prostředí. Pokud zvolí ověřovací mód, pak se tyto správy sice kontrolují na příjmu, odesílá se odpověď, ale neukládají se v systému Finanční správy. Proto jsou vhodné pro testovací účely.
Češi stále častěji nakupují přes mobil. Skoro tři čtvrtiny e-shopů už tomu přizpůsobily weby
Číst článek
Problémy se zapojením se do elektronické evidence tržeb budou mít hlavně malé prodejny na vesnicích. „Vycházíme z našeho průzkumu, který jsme dělali na podzim loňského roku, kde jsme zjistili, že z naší tisícovky prodejen nemá internetové připojení a zavedení internetového připojení není jednoduchá záležitost,“ říká Českému rozhlasu Roman Mazák, předseda Družstva CBA.
Předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků Karel Havlíček ale oponuje: „Je to nesmysl. Podle našeho průzkumu využívá 9 z 10 podnikatelů internetové bankovnictví.“
Problém pro e-shopy
Druhá vlna evidence tržeb dopadne i na e-shopy. Ty budou muset už za měsíc začít evidovat i platby kartou online. To pro ně znamená až statisícové investice do elektronických systémů.
„Tam se skutečně Poslanecká sněmovna zachovala velmi nezodpovědně. Je pravda, že ministerstvo financí udělalo chybu v tom, že e-shopy nevyřadilo zavčasu. Naprosto natvrdo si naši poslanci vzali 20 až 30 tisíc e-shopářů jako rukojmí, jenom proto, aby neudělali vstřícný krok,“ říká předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků Karel Havlíček.
Tisíce malých a středních e-shopů budou rušit možnost online platby kartou. Kvůli druhé vlně EET
Číst článek
E-shopy řeší desítky otázek, jak a co evidovat. A nejasností navíc stále přibývá. „Dám třeba příklad, číslo účtenky, která má být pro EET má obsahovat číslo provozovny. Jakou má e-shop provozovnu? Tam není provozovna. Těch otázek je prostě spousta. My jako APEK v tuto chvíli aktivně komunikujeme s Finanční správou, s platebními bránami, s e-shopy, dodavateli technických řešení, snažíme se na ty otázky hledat odpovědi, ale ty odpovědi zatím úplně nejsou. A možná, že se u ničeho ani dát nedají,“ vysvětluje Jan Vetyška, ředitel Asociace pro elektronickou komerci.
Své tržby začaly povinně evidovat od 1. prosince hotely a restaurace. Vláda si od zavedení elektronické evidence tržeb slibuje omezení daňových úniků a narovnání podnikatelského prostředí. Pravicová opozice opatření kritizuje a tvrdí, že zlikviduje mnoho drobných živnostníků.