Peníze za letenky zkrachovalé SkyEurope zřejmě dostane jen minimum klientů
Jen velmi málo lidí, kteří si prostřednictvím kreditní nebo platební karty koupili letenku se zkrachovalou SkyEurope, má šanci, že dostane své peníze zpět. Rakouský mluvčí společnosti Roland Schranz vzkázal, že peníze za prodané letenky firma vracet nebude.
Cestující, kteří zůstali v cizině, si navíc musejí cestu domů zajistit a zaplatit sami. Klienti, kteří platili prostřednictvím kreditní nebo platební karty, se musí v první řadě obrátit s písemnou reklamací na pobočku své banky.
Podle mluvčího Československé obchodní banky Ivo Měšťánka rychlé a jednoduché vyřízení jejich nároku je možné pouze v jediném případě, a to když dali příkaz k platbě a peníze ještě neodešly na účet aerolinií.
"Pokud je to velmi krátce poté, co byl příkaz zadán, tak je ještě možné ho za určitých okolností zastavit. Pokud už byl proveden, pak je možné pouze formou reklamace vyžadovat, aby společnost peníze vrátila. Není to tak, že by se platba uskutečnila, až po realizaci letu," vysvětlil Měšťánek.
S žádostmi o vrácení peněz se už obrátili první klienti na ČSOB i na Českou spořitelnu, potvrdila Radiožurnálu mluvčí Pavla Langová. Řekla, jak mají postupovat:
"Doporučujeme, aby se klienti obrátili na jakoukoli pobočku České spořitelny, ve které mohou podat reklamaci, kterou potom zpracujeme. V tomto případě není možné zadat reklamce prostřednictvím klientského centra."
Klienti postrádají informace
Přímo z ruzyňského letiště naši reportéři hlásili, že kolem poledne byla tamní přepážka společnosti opuštěná, klientská linka nefungovala a nikdo ze zaměstnanců SkyEurope nepodával žádné informace.
Na letišti v Bratislavě byla po vyhlášení bankrotu SkyEurope situace vcelku klidná. Co ale mají dělat cestující, kteří uvízli v zahraničí? SkyEurope uvádí, že si musejí zabezpečit zpáteční let u jiné letecké společnosti na vlastní náklady. Peníze za letenky se prý nevrátí ani zákazníkům, kteří za ně zaplatili přímo SkyEurope. Ti, kteří při platbě použili kreditní kartu, mají kontaktovat svou banku a žádat o náhradu za zrušené lety.
.
Mluvčí Letiště Praha Eva Krejčí doporučuje klientům, aby se obrátili na Sdružení na ochranu spotřebitelů nebo podobné organizace. "Co se týká reklamace letenky, která nebyla realizována, je jejich jediným partnerem skupina SkyErope. S ní se musejí spojit a nějakým způsobem uplatnit svá práva," říká mluvčí Letiště Praha Eva Krejčí
Od svého založení na přelomu let 2001 a 2002 byla společnost SkyEurope ve ztrátě. Skutečnost, že se provoz aerolinek nikdy nerentoval, mátla ekonomy i novináře, kteří periodicky kladli otázku, jak je možné, že přesto SkyEurope stále fungují.
Ochrana před věřiteli nepomohla
Postupně se společnost se sídlem v Bratislavě, která létala především ve střední a jižní Evropě, stala druhým největším přepravcem na pražské Ruzyni. Ale dluhy rostly, v červnu letošního roku požádala SkyEurope o ochranu před věřiteli. Záchranný plán nevyšel, firma jde do konkurzu. Podle informací médií zůstali v zahraničí tisíce lidí, kteří nyní hledají způsob, jak se dostat domů.
Analytik Tomáš Hampl, který provozuje odborný internetový server Airways.cz, Českému rozhlasu řekl, že SkyEurope prokázaly neuvěřitelnou životaschopnost i přes špatné ekonomické výsledky.
Za celou dobu nebyly v zisku, dříve se jí dařilo získat investory a pomohla i loajalita zaměstnanců. S blížícím se podzimem, ale problémy rostly. Hampl také připomněl, že v Evropě není povinné pojištění leteckých společností proti krachu.
K tématu si můžete také přečíst:
Letecká společnost Sky Europe zkrachovala. Potíže mají tisíce klientů
Aerolinky SkyEurope přestaly létat z Prahy i Bratislavy
SkyEurope chce mít hlavní sídlo nadále v Bratislavě
Vídeňské letiště přestalo odbavovat lety společnosti SkyEurope
Aerolinie SkyEurope, které požádaly o ochranu před věřiteli, budou dál létat