Plechovkovému pivu je 80 let. Češi k němu nacházejí vztah až v posledních letech

Pivní plechovce je 80 let. Prvenství patří Spojeným státům, pivo v plechovkách tam 24. ledna 1935 začal prodávat pivovar v New Jersey, založený německým imigrantem Gottfriedem Kruegerem. Američtí pivaři si nový obal rychle oblíbili. V Evropě to šlo pomaleji a v samotném Československu se první plechovka objevila až v roce 1971 v pivovaru ve slovenském Hurbanovu. Zlatého bažanta ale tehdy dodával výhradně do zahraničí, a tak si domácí pivaři museli ještě počkat.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Plechovka | Foto: Fotobanka Stock.xchng, Stephen Davies

Za minutu 230 plechovek. Taková je kapacita běžné plnicí linky. Za rok jí ve velkém pivovaru projde víc než sto dvacet tun hliníku nebo pocínované oceli vylisované do lehoučkých obalů, které zbytečně nezatěžují tašky spotřebitelů.

Československé pivovary ale od začátku 90. let minulého století stáčely pivo do plechovek hlavně kvůli exportu. Zatímco domácí pivaři tehdy dávali přednost točenému, za hranicemi byly plechovky v módě.

Přehrát

00:00 / 00:00

Plechovkovému pivu je 80 let. O jeho roli v českém pivovarnictví v minulosti i v současnosti natáčel Jaroslav Skalický

„Například dva tradičně nejznámější exportní pivovary, Plzeňský Prazdroj a Budvar. V Prazdroji plnicí linka plechovek byla a v Budvaru nebyla. V cisternách se proto vozilo pivo z Českých Budějovic do Rakouska, kde se to stáčelo do plechovek,“ říká Jan Veselý z Nadačního fondu pro podporu Českého piva.

„V zahraničí jsou plechovky více populární. Je to dáno historicky i marketingovými aktivitami. Náš český trh byl dlouhodobě specifický a nepřijímal tento typ obalu. To se velmi výrazně změnilo okolo roku 2010. Spotřebitelé začali preferovat komfortní balení plechovek i PET lahví. Jsou lehké, nerozbitné, nezálohované. Lidé si tyto obaly berou na dovolené, na chaty,“ uvádí Pavel Barvík z pivovaru Staropramen.

Stále ale jednoznačně převládají skleněné láhve, české obchody v nich prodávají 70 procent piva. Prodej v PET lahvích se zvýšil na pětinu a na plechovky připadá jen desetina prodeje. Podle Jana Veselého i kvůli ceně:

„Tam, kde převládají vratné lahve, tam je plechovka relativně drahá. Než se zničí tříkorunová lahev, třicetkrát se obrátí. Do jednoho naplnění vchází z hodnoty lahve deset haléřů. Plechovka má minimální hodnotu tři koruny a ta se musí celá promítnout do ceny piva.“

Více piva doma

I když už plechovkové pivo v Česku zevšednělo a na trh ho dodává řada pivovarů, například humpolecký Bernard se mu brání, jak potvrzuje mluvčí firmy Zdeněk Mikulášek:

„Jedním z důvodů je to, že pivo nepasterujeme, ale filtrujeme. Bernard se také snaží být značkou prémiovou. Pivo, jako tradiční český nápoj, si zaslouží co nejkvalitnější obal. A to je určitě sklo.“

Pivo v plechovkách ovládá trh v USA, ve Švédku a také Velké Británii. V Polsku nebo Maďarsku patří pivním plechovkám asi polovina trhu. Pro všechny vyspělé pivařské země včetně Česka ale platí, že lidé odcházejí z hospod a stále více piva pijí doma.

Pivo | Foto: Michal Jindra

Jaroslav Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme