V Německu se ceny benzinu dostaly na historické maximum

Německé motoristy trápí vysoká cena pohonných hmot. Ta se vyhoupla na historicky nejvyšší úroveň. Přitom ještě před méně než dvěma lety, v době zavedení jednotné evropské měny, se cena benzinu pohybovala na hranici jednoho eura. Nyní lze za tento obnos koupit už jen motorovou naftu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

čerpací stanice

čerpací stanice | Foto: Jan Rosenauer

Škarohlídi už vidí na obzoru novou ropnou krizi, tentokráte ale mnohem hlubší a dlouhodobější. Německo už tak mělo jeden z nejdražších benzinů v Evropě. Podstatně dráž se prodává už jen v Británii a Norsku, podstatně levněji naopak ve Švýcarsku, Polsku, Rakousku i Česku.

Z jednoho jediného eura zaplaceného za pohonnou hmotu dostává stát 73 centů. V příhraničních oblastech se proto spolehlivě rozvinul tzv. tankturismus, čímž státní rozpočet přišel za jediný rok o miliardu eur. Zemské úřady nyní přemýšlejí nad zavedením poukázek, které by, podobně jako v Itálii, stimulovaly místní motoristy, aby tankovali raději doma než za hranicí.

Blížící se ropná krize ovšem všechny tyto problémy zastiňuje. Jeden barel ropy, tedy 159 litrů černého zlata, se na newyorské burze už téměř zlatem platí. Cena se vyšplhala na 40 dolarů. Tak vysoko vyrostla jen v napjaté situaci před válkou v Perském zálivu. V nynějších cenách by to bylo už téměř 57 dolarů. Díky tomu nyní klesly také burzovní indexy, ten německý DAX o téměř 2,5%.

Podle místopředsedy poslanecké frakce SPD v Bundestagu Michaela Müllera je nyní třeba s pohonnými hmotami šetřit, hledat nové alternativní zdroje energie a ekonomicky: zvrátit nynější stav, kdy je dolar jedinou nákupní měnou.

Spořit mezitím už začali sami motoristé, nákup pohonných poklesl o 20%. Spokojeni tak jsou ekologové, protože tím poklesne zatížení životního prostředí. Ruce si mnou i výrobci aut, protože jejich malé úsporné modely, jako například Lupo VW se spotřebou 3 litry na 100 km, budou nyní žádanější. Ostatně spolková vláda plánuje daňové zvýhodnění takových automobilů. Jejich spotřeba by se v budoucnu měla pohybovat třeba jen kolem jednoho jediného litru.

Marika Táborská, David Šťáhlavský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme