V Turecku pozor na levnou čínskou produkci, varuje firmy český diplomat

České firmy se stále více zajímají o Turecko. Na tomto trhu mají aktuálně rozjednané projekty v řádu několika stovek milionů eur. Roste také objem zakázek.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

istanbulská univerzita

istanbulská univerzita | Foto: Břetislav Tureček | Zdroj: Český rozhlas

Turecko podle ekonomů patří k nejsilnější a dravé skupině rychle se rozvíjejících trhů.

Některé západoevropské země se momentálně vyrovnávají s dopady recese. Obchodní příležitosti na jiných trzích proto hledá stále více podnikatelů z Evropské unie, a tedy i z Česka.

Turecko pro ně může být atraktivní hlavně díky tomu, že země představuje jednu z největších ekonomik na Blízkém východě. Turecké hospodářství je podle portálu BusinessInfo sedmé největší v Evropě.

Pro české byznysmeny jsou zásadní právě vztahy mezi Tureckem a Evropskou unií. Současný obchodně politický režim Turecka je podle odborníků oproti minulosti o něco uvolněnější.

Přehrát

00:00 / 00:00

O možnosti českých firem na tureckém trhu se zajímal Jan Beneš

Země ruší nebo už zrušila řadu zásadních omezení, která se týkala zejména dovozu. Přesto by si ale měli podnikatelé pečlivě prostudovat turecký trh, než na něj vstoupí.

„Přeneste celní formality spojené se vstupem zboží do země na importéra. Připravte se argumentačně i psychicky na to, že turecký trh je atakován levnou čínskou produkcí a před vámi byl již podobný produkt čínské provenience nabízen. I tak turecký trh vnímá rozdíl mezi evropskou kvalitou a čínskou produkcí,“ říká český ekonomický diplomat v Turecku Arnošt Kareš.

České firmy se mohou tradičně uplatnit v oblastech, jako je strojírenství, těžební průmysl a energetika. Na tureckém trhu mají zázemí i byznysmeni, kteří podnikají v logistice, realitách nebo leteckém průmyslu.

„Projekty jsou na turecké straně jako určité ověření, že české firmy mají kvalitu, která je požadována a může umožnit expanzi na turecký trh,“ vysvětluje šéf zahraničního odboru Hospodářské komory Jiří Hansl.

Turecko patří mezi země, do kterých by se měl v příštích letech výrazně zvýšit český vývoz. Počítá s tím proexportní strategie, kterou loni schválila vláda bývalého premiéra Petra Nečase. Tam patří například i Spojené státy nebo Brazílie.

Cílem turecké vlády navíc je, aby země do deseti let získala nálepku jedné z nejsilnějších světových ekonomik. Plánovaný ekonomický vzestup k tomuto roku není náhodný. V roce 2023 to bude přesně sto let, kdy vznikla novodobá turecká republika.

Simona Bartošová, Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme