Dopravci sčítají obří ztráty, cestujících je desetina. Propouštět se však nechystají

Koronavirová krize, kvůli které se snížily přepravy cestujících až na desetinu jejich původního počtu, způsobuje dopravcům v Česku obří ztráty v tržbách. Například České dráhy odhadují ekonomické dopady krize v řádech miliard korun, stamilionové škody očekávají i další dopravci. Propouštění však podle firem nehrozí. Kvůli ztrátám někteří dopravci zřejmě zváží i omezení investic do nových vlaků.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Praha, hlavní nádraží

Praha, hlavní nádraží | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iROZHLAS.cz

V osobních vlacích Českých drah nyní jezdí zhruba desetina původního počtu cestujících. Pro dopravce to znamená obrovský výpadek tržeb. „Situace je ale stále živá, probíhají vratky časových jízdenek, redukce spojů a dalšího, takže na konkrétní vyčíslení ekonomických dopadů je ještě brzy,“ řekla mluvčí drah Gabriela Novotná.

Česko má 4190 případů onemocnění COVID-19, v pátek jich přibylo nejvíce za posledních 7 dní

Číst článek

Za celou skupinu, do které vedle osobního dopravce patří i nákladní doprava a další dceřiné firmy, je však odhadla v řádech miliard korun.

Krize se totiž projevila i v dalších oblastech dopravy, nákladní ČD Cargo aktuálně řeší výpadek přeprav pro automobilový průmysl a také přeprav kontejnerů z přístavů. Propad zakázek navíc bude pokračovat, protože tuzemské automobilky, které patří k nejdůležitějším zákazníkům nákladních dopravců, prodloužily odstávku výroby minimálně do období po Velikonocích.

Ekonomické dopady krize počítají i další dopravci. Například Arriva, která v Česku provozuje vlakovou i autobusovou dopravu, je odhaduje na 100 milionů korun měsíčně. Podle mluvčího společnosti Jana Holuba je nyní úbytek cestujících zhruba osmdesátiprocentní, v některých oblastech i vyšší. Stamilionové škody v dopravě očekává i Leo Express, RegioJet chce dopady krize vyhodnocovat až po ní.

Propouštění nebude

I přesto žádný z velkých dopravců nechystá propouštění. Velkou část lidí podniky stále potřebují, například pro údržbu vozidel či provoz. Dalším důvodem je i nedostatek profesionálních řidičů a strojvůdců na pracovním trhu, zároveň firmy počítají s tím, že po skončení krize a uvolnění opatření budou okamžitě svůj personál potřebovat.

Policisté řeší během nouzového stavu desítky přestupků. Řidiči v Brně naměřili 188 km/h

Číst článek

Částečné úspory v personálních nákladech však některé společnosti připravují. Například České dráhy, které zaměstnávají kolem 15 000 lidí, zavedly opatření, které jim umožní ušetřit částku v řádech milionů korun a zároveň si udržet zaměstnance.

Po dohodě s odbory tak dráhy několika stovkám zaměstnancům budou vyplácat za dny, kdy pro ně nemají žádnou práci, 70 procent mzdy. Ve dnech, kdy pracují, však dostávají stále plnou mzdu.

Dopravci v minulých týdnech výrazně omezily provoz. České dráhy snížily objem ujetých kilometrů na svých dálkových tratích o 40 procent, a v regionech o zhruba 13 procent. Leo Express stáhl z provozu 75 procent svých spojů, RegioJet omezil komerční linky asi o 40 procent a část svého provozu zastavila i Arriva.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme