V plzeňské Škodovce finišuje stavba nového depa MHD. Projekt je pod drobnohledem BIS
Stovky plzeňských městských autobusů a trolejbusů čeká v létě stěhování. O rok dříve, než se plánovalo. Vozy hromadné dopravy opustí depo v Cukrovarské ulici a zaparkují v nové základně v areálu Škodovky na Karlově. Za stavbu depa a za servis a údržbu vozidel MHD, zaplatí město Škodě Transportatiton během 29 let 12 miliard korun.
„Areál se skládá ze dvou částí. První je opravárenský závod, který je dnes hotový a je zkolaudován. Dál se bude realizovat odstavná část závodu pro parkování autobusů včetně vybavení, jako je čerpací stanice a ostatní technologie,“ vysvětluje šéf projektu nového depa a firmy, která se od loňského ledna stará o všechny vozy hromadné dopravy v Plzni, Marek Herbst.
Celý areál má bezmála 12 hektarů. Parkovat tu může 350 trolejbusů a autobusů a nová základna poskytne zázemí i zhruba 230 zaměstnancům. Nové depo bude mít i dva na sobě nezávislé vjezdy.
Do nové základny, kde bude sídlit plzeňská hromadná doprava, se vypravil redaktor Lukáš Milota
Dvanáctimiliardové zakázky na stavbu depa a servis a údržbu vozů MHD si všímá Bezpečnostní informační služba. Ve výroční zprávě za rok 2012 označila depo za příklad problematického partnerství veřejného a soukromého sektoru. Takzvaný PPP projekt provází prý řada pochybností mimo jiné o finanční výhodnosti pro Plzeň.
„Tomu vůbec nerozumím, protože na vlastní výstavbě a provozování opravárenství ve spolupráci s námi na celém projektu v budoucích 29 letech město ušetří celkem 2 miliardy korun,“ tvrdí generální ředitel Škody Transportation Josef Bernard.
Podle BIS je možné prostřednictvím PPP projektů vyvádět z veřejných rozpočtů peníze podobně jako prostřednictvím dotací z fondů EU. BIS doslova uvádí, že v těchto projektech jde o skryté "tunelování na dluh" a přenášení závazků na budoucí vedení města. S tím nesouhlasí náměstek primátora Miloslav Šimák z ČSSD.
„My budeme mít fabriku za 1,2 miliardy, nemuseli jsme si na to půjčit, ale budeme to splácet. Ta další částka to jsou platby, které máme, protože prostředky MHD se musí udržovat. Těch 250 miliónů do údržby vozového parku musíme dávat tak jako tak, tak jaké tunelování.“
Nové depo bude hotové a odzkoušené v průběhu léta. Nejpozději do konce září se sem přestěhují všechny městské autobusy a trolejbusy. Po 29 letech přejde depo do majetku města.