Kvůli útoku na učitele pošlou v Británii každý den domů až 50 žáků
Útoky žáků na učitele trápí britské školství. Pedagogové teď sice disponují většími pravomocemi, ale násilí vůči učitelům dál přibývá. Ve školním roce 2011/2012 na to vyloučením z výuky doplatilo plných 8830 žáků.
Statistiky nijak nepotvrzují, že by k násilí vůči učitelům častěji docházelo v problémových oblastech. Naopak největší, čtyřicetiprocentní nárůst útoků na učitele zaznamenali mezi lety 2007 a 2011 v jihovýchodní Anglii, což se nedá považovat za problémový region.
Podle odborníků je alarmující nedostatek disciplíny, nedostatek respektu vůči autoritám, u nejmenších školáků. Nejvíc vyloučených žáků kvůli útokům na pedagogy evidují na prvním stupni základních škol.
Vyloučení v drtivé většině případů ovšem znamená pouze to, že je dotyčný vyloučen na půl dne nebo na jeden den. Z uvedených 8830 případů jen 200 dětí muselo školu opustit úplně.
Statistika nerozlišuje běžné školy a školy speciální a stejně tak se blíže neurčuje, jestli viník patřil mezi děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Každopádně údaje potvrzují širokou škálu incidentů, od škrábanců a kousnutí při snaze oddělit peroucí se děti, až po zlomeniny rukou, nohou nebo bezvědomí při zvlášť brutálních útocích.
Status 'veřejného činitele'? Nejspíš nám nepomůže, myslí si učitelé
Číst článek
Podle 73 procent dotázaných pedagogů může za špatné chování dětí nedostatek pozitivních příkladů v rodinách. 63 procent pak uvedlo rozpad partnerského vztahu v rodině dítěte, coby spouštěcí mechanismus agresivního chování.
Obecně se učitelé shodli, že za útoky je třeba hledat nezvládnutou výchovu ze strany rodičů. Ve 73 procentech útoků se malí agresoři prý snažili upoutat pozornost svých spolužáků.