Fantom opery ovládne v září jeviště pražské Goji, přípravy jsou v plném proudu
Tvůrci prvního českého provedení muzikálu Fantom opery slibují velkou podívanou. Nechtějí vsadit jen na skvělou hudbu Andrewa Lloyda Webera. Goja Music Hall se před očima diváků promění v pařížskou operu a chybět nebude ani pověstný padající křišťálový lustr.
Deset let se snažil získat producent František Janeček práva na uvedení jednoho z nejhranějších světových muzikálů Fantoma opery.
„Složité je to v tom, že v rámci jejich portfolia, protože oni mají muzikálů hodně, tento patří k největším klenotům,“ podotýká Janeček.
Jak probíhají přípravy na muzikál Fantom opery v pražské Goje, zjišťovala Marie Reslová
Místo zpěváků v kostýmech se na jevišti muzikálové scény na pražském výstavišti zatím pohybují muži v montérkách.
„Přestavujeme Les Misérables neboli Bídníky a začínáme stavět dekoraci Fantoma opery,“ upřesňuje Janeček.
Na jevišti Goja Music Hall, které je dvakrát širší než největší česká operní scéna, se vystřídá na 25 obrazů.
„Objevují se s téměř filmovým střihem, rychle na muziku. Dává nám to velmi krátké časy na přestavbu,“ přibližuje problém autor scény Daniel Dvořák.
Hudbu k muzikálu Fantom opery složil Andrew Lloyd Weber, autorem textů je Charles Hart. Inspirovat se nechali stejnojmenným románem spisovatele Gastona Lerouxe. Světová premiéra muzikálu se uskutečnila v roce 1986 v londýnském Her Majesty’s Theatre, kde se hraje dodnes. Jde o druhý nejdéle uváděný muzikál na světě, prvním jsou Bídníci. Dva roky po světové premiéře muzikál uvedli na Broadwayi, kde ho ještě dnes mohou lidé vidět. Ve filmu z roku 2004, který režíroval Joel Schumacher, si hlavní role zahráli Gerard Butler a Emmy Rossum.
Aby se proměny stihly, vystaví uvnitř haly ve tvaru pyramidy speciální konstrukci. Díky ní české publikum nepřijde ani o zážitek padajícího lustru, který bude mít výšku pět metrů a tři metry v průměru.
Prostor Goja arény je hodně technicistní. Fantom opery se ale odehrává ve velkolepě zdobeném divadle.
„Na tuto estetickou srážku se těším. Postavíme tu mega repliku pařížské opery, Palais Garnier. Divák musí počítat s tím, že už ve foyer uvidí nějaké prvky, ale ve chvíli, kdy přijde do hlediště, tak se teprve stane svědkem zrodu té opery,“ vysvětluje Daniel Dvořák.
Konečné náklady na výpravu Fantoma opery si scénograf Dvořák netroufá odhadnout. Stále prý přibývají nové položky.
„S velkou chutí, kdyby to šlo, tak bych jeviště na závěr otočil, aby lidé viděli, kolik je to hejblat, motorů, zdvihů, tahů a lan,“ dodává producent Janeček.
Premiéra Fantoma opery na pražském výstavišti bude v polovině září. Vstupenky už si muzikáloví nadšenci mohou koupit.