Stále více firem se zaměřuje na služby aktivním seniorům. Vedou cestovní kanceláře

Česká populace stárne. Stále více firem a služeb se proto zaměřuje přímo na seniory. Například cestovní kanceláře připravují zájezdy pro důchodce na míru. Zařizují mimosezonní výjezdy do smluvených hotelů nebo luxusní nabídky pro movité seniory.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Počítačový kurz pro seniory v Českém Brodě | Foto: Michal Trnka

Byznys se točí také kolem služeb. Reklamu na starší obyvatele míří potravinářské řetězce a také zdravotnické a sociální agentury.

Paní Eva patří mezi seniorky, které rozhodně v penzi nezahálejí. Vzdělává se, cvičí a pravidelně jezdí na pobyty do lázní.

„Listopad, leden, březen jsou to Lázně Mšené. Máme tam zaplacené cvičení v bazénu i v tělocvičně, každý den perličkovou nebo uhličitou koupel,“ vypočítává paní Eva.

Mezi ozdravnými kúrami pak starší vitální paní podniká s kamarádkami výlety do okolí. Podobně je na tom paní Světla, která ve volném čase vyráží za poznáním po Česku a většinou to spojí i se vzděláváním.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jaké služby senioři nejčastěji využívají, zjistila reportérka Petra Benešová

„Během dne máme například kurz angličtiny, výuku počítačů nebo jógu. Potom jsou to procházky a poznávání,“ vysvětluje paní Světla.

Naopak Jana si vybírá zájezdy do zahraničí. Zcestovala Evropu a do důchodu se těšila právě proto, že bude mít čas na výlety.

„Jezdili jsme do Řecka, tam bylo nádherně. Pamatuju si, že jsme se jednou vraceli 4. října a to byla nejkrásnější dovolená, kterou jsme prožili. Teploty byly akorát, denně jsme se koupali,“ vzpomíná paní Jana.

Lázeňství a cestovní ruch jsou oblasti, které se v posledních letech stále více věnují starší generaci. Senioři začínají být klientelou, kterou si firmy hýčkají.

„V dnešní době je to klientela, která je plného spektra. To znamená, že cestuje i do exotiky a za poznáním a je ochotná platit velmi kvalitní služby,“ říká místopředseda Asociace cestovních kanceláří České republiky Jan Papež.

S cestovní kanceláří vyjelo loni na zájezd přes dva miliony a sto tisíc lidí. Čtvrtina z nich byli právě senioři. Agentury navíc předpokládají, že se jejich počet bude zvyšovat až na 35 procent. Firmy proto přemýšlejí více o službách v místě pobytu, například o blízkosti zdravotnické služby.

Sportovní seniorské hry v Mladé Boleslavi 21 | Foto: Jana Huzilová

Lidí starších pětašedesát let je v současné době patnáct procent. A podle prognóz by se jejich počet měl do roku 2050 vyšplhat až na třetinu. Nástup starší generace by proto neměli podnikatelé podceňovat.

„Firmy, které včas pochopí, že se ve svém cílovém zaměření mají soustředit na starší populaci, budou určitě ve výhodě. Jednou z prvních takových firem byl Jablotron, který ve své době vyvinul mobil konstruovaný tak, aby vyhovoval právě starším lidem,“ vysvětluje Jitka Langhamrová z Vysoké školy ekonomické.

Kromě spotřebitelské oblasti se budou podle odhadů více rozvíjet také zdravotnické a sociální služby. A stejně tak byznys pro veterináře.

„Lidé žijící osamoceně si budou pořizovat domácí mazlíčky. A samozřejmě do nich investují značné finanční prostředky,“ dodává Langhamrová.

Česko se může inspirovat v cizině, kde se firmy na starší klientelu běžné zaměřují. Například v Německu přizpůsobil služby seniorům jeden z nákupních řetězců. Potraviny stojí méně, názvy výrobků jsou napsané většími písmeny a během nákupu si starší člověk může v prodejně odpočinout na lavičce.

Petra Benešová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme