Čeští vědci vyrábějí citlivější detektory, dokážou odhalit chemikálie i výbušniny

Čeští vědci pracují na unikátních technologiích, které by mohly zlepšit kontroly na letištích, hranicích nebo překladištích kamionů. Fyzikální ústav Akademie věd vyvíjí společně s některými firmami speciální materiály do bezpečnostních systémů. Citlivé detektory podrobněji prozkoumají obsah nákladu a upozorní na nebezpečné chemikálie, radioaktivní látky nebo výbušniny.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Policejní jednotky na letišti v Praze-Ruzyni. | Foto: Tomáš Adamec

Náhodné kontroly podezřelého nákladu v kamionech by brzy mohly být minulostí. Každý kontejner by projel modernějším detektorem, který rychleji odhalí podezřelé zboží.

Princip bezpečnostního rámu, který by se mohl v budoucnu stát součástí kontrol, popsal Martin Nikl z Fyzikálního ústavu Akademie věd.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na jakém principu budou fungovat nové detektory, zjišťovala Petra Benešová

„Rám má z jedné strany záření, tam je zdroj rentgenového záření a současně zdroj například neutronů. Na druhé straně je detektor, který snímá svazky záření,“ přiblížil Nikl.

Dosavadní detektory zpravidla fungují jen na principu rentgenového záření. Výrazným posunem by v bezpečnostních kontrolách bylo, kdyby se využívalo v kombinaci s neutronovým zářením.

„Bezpečnostní systémy pak fungují na paralelním prozařování oběma svazky. Rentgen vám říká, tady máme lehčí, těžší a neutronový svazek vám řekne něco o prvcích, které jsou tam složeny. Když tyto informace dáte dohromady, tak se o materiálu, který tam je, dozvíte značnou část informace,“ popsal Martin Nikl.

Bezpečnostní technologie modernizují Spojené státy i Evropská unie

Nové bezpečnostní systémy by se mohly objevit nejen na překladištích nebo v přístavech, ale také na letištích, kde se v poslední době zpřísňují kontroly zavazadel a nákladů.

Letiště v Evropské unii už tři měsíce podrobněji zkoumají gely a tekutiny pomocí speciálních detektorů. Celkem osmnáct takových skenerů za zhruba deset milionů korun nakoupilo i pražské Letiště Václava Havla.

„Veškeré tekutiny, které jsou v objemech nad 100 ml, musí provozovatel letiště před vnesením na palubu zkontrolovat,“ dodal ředitel pro bezpečnost Letiště Praha Petr Hloušek.

Bezpečnostní systémy na letištích zdokonalují především Spojené státy americké po teroristickém útoku 11. září 2001. Do vývoje modernějších detektorů a speciálních materiálů se investují miliony dolarů.

Petra Benešová, Anna Kottová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme