Češi objevují carsharing, za provoz auta tak mohou ušetřit tisíce

Až 5 tisíc korun měsíčně stojí provoz auta. Průzkumy navíc ukazují, že průměrný automobil jezdí jen 1 hodinu denně a zbytek času stojí nevyužitý. Lidé proto stále častěji vyhledávají takzvaný carsharing, díky kterému zaplatí jen to, co opravdu projezdí. Některá města chtějí nově tento systém dopravy podpořit.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pohled na kolo automobilu Nissan Sport Sedan vystaveného na autosalonu v americkém Detroitu

Pohled na kolo automobilu Nissan Sport Sedan vystaveného na autosalonu v americkém Detroitu | Zdroj: Reuters

Pojištění vozu, garážové stání a celková údržba, to jsou položky, které musí platit skoro každý majitel auta. Řidiči se ale těmto povinnostem můžou vyhnout a auto si vypůjčit třeba jen na pár hodin. Stejně jako to dělá Miloš Lustig.

„Jednou za čas, když se rozhodnu vzít přítelkyni na Karlštejn, třeba, nebo potřebuju jet na nákupy, tak se mi vyplatí si to auto půjčit a za pár hodin ho třeba vrátit,“ popisuje.

Přehrát

00:00 / 00:00

Podrobnosti o carsharingu v Česku zjišťovala Zuzana Švejdová

Platí jen to, co projede. V Česku zatím existuje jen jeden oficiální systém carsharingu, kde člověk platí roční registrační poplatek 2 tisíce korun, najeté kilometry a hodinovou sazbu.

U menšího typu auta je to 90 korun za hodinu, u většího 130 korun. Obsluha je podle projektového manažera Petra Loudy z Carforway jednoduchá.

„Člověk si nemusí předávat klíčky z ruky do ruky, ale dostane od našeho auta jenom kartičku. Tou odemkne auto, uvnitř jsou klíče, nastartuje, odjede a zase po skončení jízdy auto zpátky tou samou kartou uzamkne a odejde. A na email mu pak přijde vyúčtování,“ vysvětluje.

Systém carsharingu zahrnulo do dlouhodobé koncepce i ministerstvo dopravy. Od novinky si slibuje, že uleví přeplněným silnicím, finanční podpora prý ale zatím není na pořadu dne.

Řidiči by v budoucnu díky carsharingu mohli využívat i různé výhody - například vyhrazená parkovací místa, zvýhodněné tarify mýta nebo zvláštní pruhy, které jsou zatím vyhrazeny jen pro autobusy a taxi. Zatímco Brno možnou podporu projednává, Praha chce opatření zavést co nejdříve.

Carsharing ve Vídni

Carsharing poslední dobou zažívá boom také ve Vídni, zde ho ale ještě doplňuje systém Car2go, umožňující vypůjčit si auto kdekoli na ulici.

„Když jedu na větší nákup po městě, půjčím si auto ze systému Car2go. Tam ale nabízejí jen minivozítka Smart. Pokud potřebuju převézt něco opravdu velkého, nebo jedu někam z města na víkend, vyberu si službu carsharing, tam se dá vypůjčit i dodávka,“ vysvětluje Katharina z Vídně.

Auta ze systému carsharing jsou k dispozici na pevně daných stanovištích po celém Rakousku. Zákazník je ale musí znovu vrátit na původní místo. Naopak systém Car2go umožňuje půjčit si auto kdekoliv a po skončení jízdy ho nechat v cíli cesty.

Vojtěch Berger, Anna Maňourová, Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme