Internetová služba Lepší místo vyřeší rozbitou lavičku v parku nebo poničený chodník
Během několika minut upozornit na problém a podnět poslat do správných rukou. To je hlavní cíl internetové služby Lepší místo, kterou mají možnost využívat obyvatelé už deseti měst, a to včetně několika středočeských. Dostupná je například v Kutné Hoře, Kolíně, Českém Brodě, Lysé nad Labem nebo v Čelákovicích.
Služba je jakýmsi nástrojem, umožňujícím snadnou komunikaci mezi obyvateli daného města nebo obce a úředníky. Zejména s těmi, kteří sedí na radnici.
Podnět nebo dobrý nápad stačí příslušným úředníkům jednoduše doručit - kliknout na internetové stránky projektu Lepší místo nebo se na ně dostat i prostřednictvím chytrého mobilního telefonu.
Pak je potřeba si své město vybrat a upozornit třeba na rozbitou lavičku někde v parku, černou skládku, poničený chodník nebo nebezpečnou díru v silnici. To vše je možné odeslat jediným kliknutím.
Pak už si jen musíte počkat na odpověď. Výhodou je, že se vaše zpráva dostane ke konkrétnímu úředníkovi, který za danou oblast zodpovídá.
První byli v Kolíně
Internetová služba začala před dvěma a půl lety jako první fungovat v Kolíně. A právě tam se za tu dobu podařilo vyřešit kolem 130 problémů, které se na radnici dostaly prostřednictvím tohoto projektu.
Cílem je vyřešit problém co nejdříve - ideálně během několika dnů. Třeba podněty, které řeší kolínský odbor regionálního rozvoje, se dostávají k Zuzaně Čtrnáctové:
„Občané mě často upozorňují na díry v chodníku, komunikacích, na propady, rozbité lavičky nebo chybějící kryty na kanály. To se také docela opakuje.“
Památky se rychle neopraví
Ne všechny nápady a připomínky mohou úředníci nebo představitelé měst a obcí splnit. Podle manažerky projektu Lepší místo Hany Kružíkové se k nim dostávají například podněty, které volají po rychlé opravě nějakého domu nebo památky. To ale bývá složitější.
„A pak to jsou věci, které jsou složitější, kvůli tomu, že nejsou v kompetenci města. Jde o krajskou silnici, Ředitelství silnic a dálnic nebo soukromé subjekty. Tam to řešení je potom složitější, ale i to se leckdy daří vyřešit," uvádí Kružíková.
Celkem už lidé ve všech městech, kde je služba Lepší místo dostupná, vložili do systému na sedm set tipů na zlepšení. Třetinu z nich se úřadům daří vyřešit.