Do revoluce vzniklo v pražském metru 126 plastik a soch. Po ní ani jedna

Pražské metro slaví čtyřicátiny. I když s ním člověk denně cestuje, zdaleka o něm neví všechno. Když začalo v květnu 1974 jezdit, byla to svým způsobem i kulturní událost. Stalo se totiž největší galerií umění ve veřejném prostoru. Od revoluce v ní ale nepřibylo jediné umělecké dílo a mnohá původní zanikla nebo jsou lidským očím skrytá.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Na snímku je plastika z nerezové oceli od designéra a sochaře Alexiuse Appla s názvem Soukolí ve vestibulu stanice Palmovka. Plastika představuje Palmovku jako důležitý dopravní uzel a snaží se výtvarně postihnout vědeckotechnický rozvoj MHD

Na snímku je plastika z nerezové oceli od designéra a sochaře Alexiuse Appla s názvem Soukolí ve vestibulu stanice Palmovka. Plastika představuje Palmovku jako důležitý dopravní uzel a snaží se výtvarně postihnout vědeckotechnický rozvoj MHD | Zdroj: ČTK

Bohatou minulost Prahy připomíná na přestupní stanici mezi trasami A a B gotický můstek z první poloviny 15. století. Byl součástí městských hradeb a díky nasvícení se stal i součástí výzdoby stejnojmenné stanice.

Trasa A byla i po estetické stránce koncipovaná tak, aby se zdůraznil fakt, že vede pod historickým jádrem Prahy.

K tomu mělo přispět i speciální osvětlení. „Mělo stanice nechat v takové polotmě. Je to tajuplné, mystické,“ vysvětluje architekt Petr Kučera.

Výstavba metra někdy zásadním způsobem ovlivnila okolí stanice, mnohde se opravovaly domy. Třeba u stanice Malostranská vznikla podle návrhu architekta Otakara Kuči i příjemná zahrada.

Přehrát

00:00 / 00:00

Po stopách uměleckých děl v pražském metru se vydala redaktorka Eva Rajlichová

„Jsou tam kopie barokních soch od Matyáše Bernarda Brauna. Tam mi nevadí, protože je to v kontextu s barokní valdštejnskou jízdárnou,“ myslí si historik architektury Zdeněk Lukeš.

Za pozornost stojí i průduchy metra. Zatímco v Evropě se používaly většinou typizované, v Praze je navrhovali architekti či sochaři. Náměstí Jiřího z Poděbrad se chlubí právě jedním takovým unikátem, průduch navrhl sochař Petr Šedivý stejně jako nedalekou kašnu.

„Tvar průduchu je velmi zajímavý. Není na něm jediný pravý úhel s výjimkou kromě kovových segmetů. Je na něm vidět, že má silnou sochařskou ambici,“ říká sochař Pavel Karous, který se dlouhodobě zabývá uměleckými díly z doby normalizace.

Stanice Anděl vznikla ve stylu moskevského metra. „Bylo dohodnuto, že tady se postaví moskevská a naopak my v Moskvě postavíme „Pražskáju,“ dodává architekt Petr Kučera. Byla tam proto ohromná mozaika Moskvy.

Na snímku je skleněná vitráž Sport od malířky Evy Heřmanské z roku 1990, umístěná ve vestibulu stanice Invalidovna | Foto: ČTK | Zdroj: ČTK

Za socialismu se musela až čtyři procenta z rozpočtu každé státní zakázky dávat na uměleckou výzdobu. V pražském metru tak v 70. a 80. letech vzniklo 126 realizací.

„Po roce 1990 v nových stanicích nevznikla žádná,“ připomíná sochař Pavel Karous. Některá umělecká díla hlavně ve vestibulech jsou v současné době skrytá za obchody.

Někde - jako v případě stanice trasy C Kačerov - se stačí jen pozorně zadívat a při výstupu obdivovat třeba skleněnou vitráž od Benjamina Hejlka.

Na snímku je kamenná mozaika s názvem Doba panování Karla IV. od Radomíra Koláře z let 1983 až 1985 ve vestibulu stanice Karlovo náměstí | Foto: ČTK | Zdroj: ČTK

Eva Rajlichová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme