Londýnské autobusy sloužily za první světové války třeba i jako holubníky
Dnes je ve Velké Británii Den ozbrojených sil. Veřejnost si při této příležitosti mohla prohlédnout současnou i historickou vojenskou techniku. Mezi vystavené rarity patří dvoupatrový londýnský autobus, který pomáhal na bojištích první světové války.
Šlo o jeden z prvních dvoupatrových autobusů typu B, rok výroby 1914. Do současnosti se zachovaly pouhé čtyři kusy.
Kvůli oslavám stého výročí vypuknutí první světové války ho v londýnském Dopravním muzeu zrekonstruovali do plně funkční podoby.
Britská armáda po roce 1914 zrekvírovala tisícovku londýnských autobusů, a to včetně jejich řidičů a mechaniků. Trpěla totiž kritickým nedostatkem vozidel.
Londýnské autobusy především vozily na frontu vojáky a zásoby. Některé z nich ovšem plnily zvláštní poslání.
„Řada autobusů se na frontě přeměnila v holubníky. Holubi byli naprosto klíčovým prostředkem tehdejší komunikace. Jiné autobusy se používaly jako sanitky pro ošetřování zraněných vojáků,“ vysvětluje Wesley Salton z londýnského Dopravního muzea.
Zrestaurovaný autobus vyrazí na podzim na turné po Francii a Belgii. Plánování trasy zabralo spoustu času. Autobus o maximální rychlosti 16 mil v hodině totiž nemůže na dálnici a nevyjede všechny kopce.
Mohl jsem válku odvrátit, myslel si řidič Ferdinanda d'Este. ČRo natočil příběh Čecha Lojky
Číst článek
Omezením jsou také celopryžová kola a očekávají se potíže technického rázu. Mechaniky například zajímá, jestli vydrží převodovka. Zářivě červený autobus pak před cestou dostane khaki nátěr.