Londýnské autobusy sloužily za první světové války třeba i jako holubníky

Dnes je ve Velké Británii Den ozbrojených sil. Veřejnost si při této příležitosti mohla prohlédnout současnou i historickou vojenskou techniku. Mezi vystavené rarity patří dvoupatrový londýnský autobus, který pomáhal na bojištích první světové války.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Holub

Holub | Foto: Ladislav Bába

Šlo o jeden z prvních dvoupatrových autobusů typu B, rok výroby 1914. Do současnosti se zachovaly pouhé čtyři kusy.

Kvůli oslavám stého výročí vypuknutí první světové války ho v londýnském Dopravním muzeu zrekonstruovali do plně funkční podoby.

Britská armáda po roce 1914 zrekvírovala tisícovku londýnských autobusů, a to včetně jejich řidičů a mechaniků. Trpěla totiž kritickým nedostatkem vozidel.

Přehrát

00:00 / 00:00

Podrobnosti zjišťoval londýnský zpravodaj Českého rozhlasu Jiří Hošek

Londýnské autobusy především vozily na frontu vojáky a zásoby. Některé z nich ovšem plnily zvláštní poslání.

„Řada autobusů se na frontě přeměnila v holubníky. Holubi byli naprosto klíčovým prostředkem tehdejší komunikace. Jiné autobusy se používaly jako sanitky pro ošetřování zraněných vojáků,“ vysvětluje Wesley Salton z londýnského Dopravního muzea.

Zrestaurovaný autobus vyrazí na podzim na turné po Francii a Belgii. Plánování trasy zabralo spoustu času. Autobus o maximální rychlosti 16 mil v hodině totiž nemůže na dálnici a nevyjede všechny kopce.

Mohl jsem válku odvrátit, myslel si řidič Ferdinanda d'Este. ČRo natočil příběh Čecha Lojky

Číst článek

Omezením jsou také celopryžová kola a očekávají se potíže technického rázu. Mechaniky například zajímá, jestli vydrží převodovka. Zářivě červený autobus pak před cestou dostane khaki nátěr.

Jiří Hošek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme