Dopravní podnik v Liberci testuje elektrobus. Vadí malý dojezd a vysoká cena
V ulicích Liberce teď můžete potkat elektrobus. Má azurovou barvu a typický zvuk, který při jízdě téměř neuslyšíte. Jen si mírně vrní. Na týden ho testuje tamní dopravní podnik. Řidičům se líbí, vadí ale malá dojezdová vzdálenost a vysoká cena.
Kdyby takových elektrobusů jezdilo po městech hodně, ocenili by to lidé, kteří bydlí v blízkosti silnic.
„Tichost toho vozidla je až nezvyklá, což se může do budoucna stát trochu nevýhodou elektrobusů, když budou projíždět třeba centrem měst,“ upozorňuje ředitel Dopravního podnik měst Liberce a Jablonce Luboš Wejnar.
Při větším zavedení elektromobilů by podle něj lidé museli být ještě obezřetnější než dnes, kdy slyší přijíždějící auto už zdálky.
Na názory na testovaný elektrobus se v Liberci ptala reportérka Ivana Bernáthová
Velkou výhodou elektrobusu ale je to, že má nízké provozní náklady a že je ekologický.
Podle vychovatelky Pavlíny z libereckého diagnostického ústavu by bylo dobré, kdyby v Liberci jezdilo elektrobusů mnohem víc. „Bylo by to lepší, že by nebylo tolik toho smogu,“ myslí si.
Elektrobus má ale dopravní podnik zapůjčený od výrobce jen na týden. Testuje ho na lince číslo 600. Řidiči zkoušejí, jak se mu povede v kopcovitém terénu a zatím si ho chválí.
Problémem je ale dojezdová vzdálenost. Na jedno nabití ujede 150 kilometrů, zatímco Liberec by na jednu směnu potřeboval 250 kilometrů. Vadí také jeho vysoká cena, deset až dvanáct miliónů korun.
Finance by ale mohly přijít z Evropské unie. „Teď je před námi nové operační období, kdy se dá v rámci spolupráce s Evropskou unií, najít nějaké financování na nákup těchto vozidel,“ věří Luboš Wejnar.