Soutěž Cesty městy pomáhá zklidnit dopravu ve městech a zvýšit bezpečnost

Aut a lidí je stále více, a tak se města a vesnice v posledních letech snaží zklidňovat dopravu, aby byly ulice bezpečné. Jenže možností, jak to udělat, je hodně. Je lepší u přechodu pro chodce semafor, ostrůvek anebo vyvýšená křižovatka? Odpověď na tyto otázky hledá už potřinácté Nadace Partnerství v soutěži Cesty městy, ve které odborníci hodnotí jednotlivá řešení.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Přechod pro chodce, křižovatka, doprava, auto, zebra

Přechod pro chodce, křižovatka, doprava, auto, zebra | Foto: Filip Jandourek

V devět ráno se na pražské Terronské ulici schází skupinka odborníků, aby v reálu prošla téměř kilometrovou ulici, kde každá křižovatka a přechod dostaly nové bezpečnostní prvky.

„Rekonstrukce měla sloužit k tomu, že tranzitní doprava, která by měla jezdit po ulici Jugoslávských partyzánů, nebude jezdit po té Terronské,“ vysvětluje Jaroslav Mach z pražského magistrátu.

Vzápětí však také přidává informaci o tom, co se tady úplně nepovedlo. „Na základě skutečného provozu a sledování reality jsme dospěly k tomu, že vyhrazené jízdní pruhy pro cyklisty, které tady byly a jsou ještě částečně vidět, jsou nadbytečné. Cyklisty to sem nepřitáhlo,“ říká.

Přehrát

00:00 / 00:00

V pražské Terronské ulici natáčela redaktorka Eva Kézrová

Na dlouhé ulici je několik vyvýšených křižovatek, které nutí řidiče zpomalit. Hned na té první docent Jan Mužík z katedry urbanismu fakulty stavební ČVUT ukazuje, proč cyklisty tato cesta příliš neláká.

„Je to pro cyklistu velmi nepříjemné, protože jeho místo, ať je tam piktogram nebo jeho pruh, končí u přechodu obrubníkem. Musí zastavit na vozovce nebo udělá myšku autu, které jede za ním. Já bych byl příznivcem toho, pustit cyklisty blíž k chodníku,“ míní.

U chodníku jsou ale krásná parkovací místa. A jak přiznává Jaroslav Mach, není jednoduché skloubit všechny požadavky podle norem.

„Na jedné straně máme maximální délku přechodu pro chodce z důvodu bezpečnosti chodců, na druhou stranu máme šířku jízdního pruhu, vedle toho šířku pro cyklistu, to už nedokážeme zkombinovat,“ konstatuje.

O pár desítek metrů dál u přechodu pro chodce před školkou odborníci živě diskutují, jestli je opravdu nutné, aby uprostřed ne příliš široké ulice byl ostrůvek. Jenže pak přichází starší paní o berlích a hned je jasné, že ostrůvek smysl má. „Rozhodně, protože kolikrát, když jsou semafory, tak to ani nestačím přejít,“ říká žena.

Cyklopruhy u Domu zdraví jsou podle některých Jihlavanů nebezpečné | Foto: Lucie Maxová

Všechny přechody jsou bezpečné, na některých nechybí ani semafor, navíc hlučnou dlažbu nahradil asfalt, a tak místní obyvatelé rekonstrukci schválí.

„Pro bezpečnost je to určitě lepší, než to bývalo. Je to lepší i pro řidiče, mají jistotu, že to dítě jim tam nevběhne,“ soudí.

Odborníci ale drobné připomínky měli a investor, v tomto případě pražský magistrát, je za ně dokonce rád. „Protože pro nás to je další podklad k jednání o dalších komunikacích. Je to něco, co nás posouvá dál,“ tvrdí Jaroslav Mach.

A právě v tom je podle Ondřeje Lukáše z Nadace Partnertství hlavní smysl soutěže Cesty městy: „Ukazovat, která řešení se opravdu povedla a jak by to mohlo být.“

Letošní vítěze budeme znát 16. září.

Eva Kézrová, kap Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme