Desítky lidí protestují proti rozšíření letiště Vodochody
Kvůli rozšíření letiště ve Vodochodech se před budovou středočeského krajského úřadu sešly desítky lidí. Dostavba podle nich bude mít nepříznivý dopad na okolí, zvýší se hluk a emise. Nelíbí se jim také, že Středočeský kraj minulý týden s dokumentací souhlasil.
Starostové středočeských obcí nashromáždili desítky připomínek. Předali je hejtmanovi Davidu Rathovi a ministerstvu životního prostředí, které bude o stavbě rozhodovat. Kromě odpůrců letiště je na místě i desítka lidí z Kolínska, kteří naopak stavbu letiště podporují.
O záměru rozšířit letiště ve Vodochodech diskutovali v Ozvěnách dne starosta Kralup Petr Holeček a náměstek hejtmana Marcel Chládek
Protest byl velmi emotivní, zvlášť když mezi demonstranty přišel hejtman Rath. Od starostů převzal připomínky, znovu však potvrdil, že letiště ve Vodochodech podporuje. Hejtman poté demonstrující starosty poslal k ministerstvu životního prostředí. Právě resort Tomáše Chalupy bude o plánovaném rozšíření letiště v následujících dvou měsících rozhodovat.
ČTĚTE TAKÉ: Starostové obcí nevzdávají boj proti letišti ve Vodochodech
Proti záměru investiční společnosti Penty rozšířit letiště vytrvale bojují starostové patnácti okolních obcí. Bojí se zvýšení dopravní zátěže i hluku, který by obtěžoval více než třicet tisíc obyvatel. Už dvakrát se přitom podařilo obcím výstavbu mezinárodního terminálu oddálit kvůli závažným připomínkám a chybám v dokumentaci.
Odpor obcí nepolevuje
„Kraj vydal doporučení k výstavbě, aniž by se seznámil s našimi argumenty a aniž by se zástupci kraje zeptali starostů dotčených obcí, jak moc a v čem nám to vadí. Mysleli jsme si, že kraj je od toho, aby nám pomáhal proti soukromým zájmům, ale ukázalo se, že kraj se záměrem bezmyšlenkovitě souhlasí,“ zlobí se starosta Kralup nad Vltavou Petr Holeček.
S vystoupením hejtmana Ratha starosta spokojený nebyl. „Hejtman přišel a říkal nám své argumenty, které už známe z tiskové zprávy kraje a vůbec s nimi nesouhlasíme, naopak si myslíme, že jsou velmi liché a plytké.“
Rath uvedl, že připomínky nebere na lehkou váhu a snaží se tlakem na společnost Penta zajistit, aby letiště obcím znepříjemňovalo život co nejméně. Podle starosty Kralup je ale postup kraje, který nejprve doporučí stavbu a až poté začne hlídat, jestli budou požadavky obcí splněny, nepřijatelný.
Pro rozhodnutí krajských radních má Holeček několik vysvětlení. „Radním je osud oblasti severně od Prahy lhostejný. Hejtman Rath by určitě nebyl rád, kdyby se rozšiřovalo letiště v Ruzyni, protože on bydlí v nedaleké Hostivici. Radní také nebyli dostatečně seznámeni s našimi argumenty,“ míní starosta Kralup.
Podmíněný souhlas kraje
Náměstek hejtmana Ratha a senátor za ČSSD Marcel Chládek však takové argumenty odmítá: „Starosta nemluví pravdu. V usnesení stojí, že kraj bude souhlasit pouze pokud budou důsledně vypořádány připomínky dotčených obcí a bude zajištěna maximální ochrana obyvatel před možnými negativními vlivy.“
Konečné slovo navíc bude mít ministerstvo životního prostředí. Zástupci kraje proto nechápou, proč starostové kritizují studii EIA hodnotící vliv na životní prostředí za špatně zpracovanou, ale zároveň doufají, že ministerstvo záměr výstavby letiště zamítne.
Kraj je podle něj v jiné pozici než dotčené obce a musí hovořit za zájmy celého regionu. Dříve proto například zamítl překládací letiště v Milovicích. Zhoršení dopravy a špatnou obslužnost severní části regionu by v budoucnu chtěli řešit takzvaným velkým aglomeračním okruhem Středočeským krajem.
Radní kraje nedávno stavbu podpořili s tím, že letiště kraj potřebuje a v regionu vzniknou další pracovní místa. Letiště ležící severně od Prahy chce v budoucnu odbavovat ročně 3,5 milionu cestujících hlavně nízkonákladových aerolinií, nepravidelných a privátních letů. Konkurovat má zejména pražské Ruzyni.
Projekt společnosti Penta na vybudování mezinárodního letiště ve Vodochodech naráží na vážné výhrady měst a obcí, jichž by se dotkl zvýšený letecký provoz nad regionem. Podle nich krajští radní postupovali unáhleně, když před týdnem označili za dokumentaci o vlivu letiště na životní prostředí za dostatečnou a stavbu podpořili.
Zvětšit mapu