Dopravní podnik chystá právní kroky proti nelegálním reklamním samolepkám v metru
Pražské metro začínají pomalu ale jistě zaplavovat reklamní samolepky. Nejhorší je situace na trase C, kde jsou často dveře vagonů metra skoro neprůhledné kvůli reklamám na různé koncerty, festivaly, obchody nebo i sexuální služby. Dopravní podnik i policie jsou na distributory této nelegální reklamy ale zatím krátcí.
Jeden vagón metra a na něm desítky, někdy až stovka samolepek. To je výsledek práce většinou studentů a nebo lidí bez domova, kteří si nelegální distribucí reklamy přivydělávají.
„Stává se, že tito lepiči pracují ve dvojicích, kdy jeden hlídá a kontroluje, jestli nepřijíždí nebo nepřichází hlídka, aby mohl svého společníka varovat. Takže šance, abychom takovýto nelegální výlep odhalili, je značně malá,“ popisuje tuto činnost v praxi Petr Boháček, vrchní komisař obvodního oddělení městské policie v Praze 14.
Přistižení lepiči svého distributora neprozradí a za jednu nálepku jim žádný velký postih nehrozí. Dokázat někomu větší škodu je pak prakticky nemožné.
Ilona Vysoudilová z Dopravního podniku tento fakt potvrzuje: „Problém bohužel zůstává výše škody. Policie může zakročit pouze v případě, že způsobená škoda přesahuje pět tisíc korun, což při vylepení jedné samolepky nevzniká. A skutečnost, že chycený lepič nelegálního výlepu nepolepil jen jedny dveře metra, je sice zřejmá, bohužel dotyčným osobám se způsobení škody nepodaří prokázat.“
Organizátoři akcí, na které samolepky lákají, se od černého výlepu distancují
Oficiálně o tomto způsobu snadné reklamy nic nevědí a popírají, že by samolepky, které rozdávají jako reklamní předmět, nechávali někam umisťovat cíleně. „Ale takhle se to asi dělá, že si lidi takhle rozlepují letáčky všude možně po cedulích, po metrech a po vlacích,“ připouští pracovnice jednoho obchodu se sportovními potřebami.
Přitom nejde o klukovinu, ale promyšlený marketingový tah, který distributorovi ušetří tisíce za pronájem reklamní plochy a Dopravní podnik naopak připraví průměrně o dva a půl milionu ročně za odstraňování těchto nálepek.
Ilona Vysoudilová ale upozorňuje, že téhle reklamní džungli může být brzy konec: „Dopravní podnik společně se společností Rencar připravuje právní kroky proti tomuto chování. V prvním kroku budeme monitorovat všechny prostory, kde se tento černý výlep vyskytuje. Poté budeme subjekty oslovovat. A ten třetí krok zatím nebudeme prozrazovat, protože připravujeme opravdu právní kroky, které by mohly napomoci k tomu, aby ten černý výlep ve větší míře byl omezen.“
I vylepení reklamy na nepovoleném místě je totiž projevem vandalismu a nelegální vylepování plakátů navíc zakazuje vyhláška hlavního města.