Kvůli malému množství cyklostezek je jízda na kole v centru Brna složitá
Cyklisté v Brně nemají moc možností, kam bezpečně vyjet na kole. Zatímco například Ostrava dává v tříletém období na podporu cyklodopravy přes půl miliardy korun, v Brně je to sotva 28 milionů. Navíc město stále preferuje cyklostezky převážně v okrajových částech určené hlavně pro rekreační vyjížďky.
„Turistické cesty jsou samozřejmě vytížené v sobotu a v neděli, ale přes týden tam nikdo není," říká předseda občanského sdružení Brno na kole Martin Špaček.
„A my právě bojujeme za to, aby bylo přístupné širší centrum a centrum pro to, aby se člověk mohl dostat na úřady, k doktorovi, do knihovny pohodlně, bez stresu s parkováním, popřípadě zbytečným placením za automobil,“ doplňuje.
Náměstek brněnského primátora Robert Kotzian z ODS, který je odpovědný za koncepci dopravy ve městě, ovšem tvrdí, že i v centru se situace postupně lepší.
„Je jasné, že letos vznikne zhruba patnáct kilometrů cykloopatření po celém městě. Sporným problémem zůstává cyklodoprava v pěší zóně. A to si myslím, že je poněkud složitější otázka,“ vysvětluje Kotzian.
Právě o tom se diskutovalo i při letošní první hromadné cyklojízdě v centru Brna minulý čtvrtek.
Pořadatelé při letošní první hromadné cyklojízdě v centru Brna minulý čtvrtek informovali, že právě dokončená odborná studie potvrdila, že cyklisté a chodci mohou v pěší zóně jihomoravské metropole dobře koexistovat. Odbor dopravy má ale stále výhrady.
„Centrum Brna není moc uzpůsobeno pro cyklistickou dopravu, protože na hlavní náměstí se nemůže v hlavní časy, a je to docela nebezpečné. Mám zkušenosti, že člověk musí být trochu drzý, a pak se uvidí, jestli ho řidiči pustí,“ popisuje cyklistka Lenka Trojáčková
„Já jezdím pravidelně do práce na kole na Křenovou, a tam je doprava docela na husto. Zatím to šlo, zatím jsem vždycky projela,“ dodává.
Do práce na kole
Vyzkoušet si jízdu na kole do práce mohou teď všichni, stačí se přihlásit do soutěže „Do práce na kole" Tentokrát proběhne už v jedenácti městech a mluvčí brněnské kampaně Martin Gillár očekává, že se do ní v celé republice zapojí až sedm tisíc lidí.
„Probíhá v měsíci květnu a každý, kdo se té kampaně chce zúčastnit, musí sestavit dvou až pětičlenný tým ze své firmy, přihlásit se během dubna na stránkách dopracenakole.net a během měsíce května pak jezdit do práce na kole,“ popisuje.
Nejúspěšnější týmy dostanou ocenění. Podstatnější ale bude, pokud někteří z nich zjistí, že do práce a jinam se na kole dá jezdit nejen kvůli soutěži.