Plzeň stojí před otázkou, zda omezí vjezd aut do historického centra
Vedení města Plzně stále uvažuje o zklidnění centra. Znamenalo by to omezit nebo úplně zakázat vjezd aut do historického jádra a vybudovat pěší zóny. Proti hovoří to, že centrum přímo navazuje na řadu hlavních dopravních tepen.
O zklidnění města se debatuje už roky, projekt má mnoho příznivců i odpůrců.
„Zahrádky kolem, lavičky, bez aut… Samozřejmě by to bylo velice příjemné. Na západě ve městech například v Německu je to úplně běžné – náměstíčka jsou tam krásná, klidná, útulná a pohodová,“ popisuje svou představu Alena Kufnerová.
Zástupci plzeňského Útvaru koncepce a rozvoje předložili zastupitelům města prezentaci, která ukazuje, jaké jsou v centru možnosti.
Jedná se o pěší zónu Riegrovy ulice, uzavření Dřevěné ulice a další rekonstrukce. Na tom, zda ke zklidnění přistoupit, se neshodnou zástupci koalice ani opozice.
„Jednu skupinu tvoří zastánci myšlenky, že do centra se má dojet autem, protože tam jinak obchody a další služby zaniknou. Jiní, jako jsem například já, jsou přesvědčeni o tom, že naopak centrum města by mělo být co nejklidnější a mělo by v něm být co nejméně automobilové dopravy,“ říká primátor Martin Baxa.
První kroky už město podniklo. Nechalo například na pěší zónu přebudovat Martinskou ulici a řadu parkovacích míst změnilo na místa rezidenční. Baxa ale připouští, že úplný zákaz vjezdu do centra je v tuto chvíli nemyslitelný z důvodu hlavních dopravních tepen, které na něj navazují.
Centrum jen pro pěší?
Zdrženlivě se k tématu zklidnění staví náměstek primátora Martin Zrzavecký z ČSSD, který se po Plzni většinou pohybuje autem.
„Já nejsem zastáncem uzavření centra města. Jsem pro to, aby v Riegrově ulici vznikla pěší zóna, protože si myslím, že to smysl má a ta ulice by mohla být pěkná. Ale nejsem přesvědčen, že zrovna Dominikánská by měla být další z pěších zón,“ vyjadřuje svůj názor Zrzavecký.
Ve výsledku by v centru vznikl jakýsi kříž pro pěší - jedna trasa by vedla z Křižíkových sadů přes Dřevěnou ulici, náměstí a Riegrovu ulici až k sadům Pětatřicátníků a křížila by jí trasa z dnes už existující pěší zóny v ulici Bedřicha Smetany přes náměstí Republiky až do Dominikánské ulice. Navíc by vznikla lávka přes magistrálu v Tyršově ulici.
Vize, jak by měla rekonstrukce probíhat, bude dostupná na internetu, vyjádřit se k ní mohou i sami občané. Poslední slovo pak bude mít zastupitelstvo, konečné rozhodnutí by mělo padnout letos na podzim.