Plzeň stojí před otázkou, zda omezí vjezd aut do historického centra

Vedení města Plzně stále uvažuje o zklidnění centra. Znamenalo by to omezit nebo úplně zakázat vjezd aut do historického jádra a vybudovat pěší zóny. Proti hovoří to, že centrum přímo navazuje na řadu hlavních dopravních tepen.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Plzeňská radnice

Plzeňská radnice | Foto: Lukáš Milota | Zdroj: Český rozhlas

O zklidnění města se debatuje už roky, projekt má mnoho příznivců i odpůrců.

„Zahrádky kolem, lavičky, bez aut… Samozřejmě by to bylo velice příjemné. Na západě ve městech například v Německu je to úplně běžné – náměstíčka jsou tam krásná, klidná, útulná a pohodová,“ popisuje svou představu Alena Kufnerová.

Zástupci plzeňského Útvaru koncepce a rozvoje předložili zastupitelům města prezentaci, která ukazuje, jaké jsou v centru možnosti.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na projekt zklidnění historického centra Plzně se ptala Jana Kosová

Jedná se o pěší zónu Riegrovy ulice, uzavření Dřevěné ulice a další rekonstrukce. Na tom, zda ke zklidnění přistoupit, se neshodnou zástupci koalice ani opozice.

„Jednu skupinu tvoří zastánci myšlenky, že do centra se má dojet autem, protože tam jinak obchody a další služby zaniknou. Jiní, jako jsem například já, jsou přesvědčeni o tom, že naopak centrum města by mělo být co nejklidnější a mělo by v něm být co nejméně automobilové dopravy,“ říká primátor Martin Baxa.

První kroky už město podniklo. Nechalo například na pěší zónu přebudovat Martinskou ulici a řadu parkovacích míst změnilo na místa rezidenční. Baxa ale připouští, že úplný zákaz vjezdu do centra je v tuto chvíli nemyslitelný z důvodu hlavních dopravních tepen, které na něj navazují.

Centrum jen pro pěší?

Zdrženlivě se k tématu zklidnění staví náměstek primátora Martin Zrzavecký z ČSSD, který se po Plzni většinou pohybuje autem.

„Já nejsem zastáncem uzavření centra města. Jsem pro to, aby v Riegrově ulici vznikla pěší zóna, protože si myslím, že to smysl má a ta ulice by mohla být pěkná. Ale nejsem přesvědčen, že zrovna Dominikánská by měla být další z pěších zón,“ vyjadřuje svůj názor Zrzavecký.

Ve výsledku by v centru vznikl jakýsi kříž pro pěší - jedna trasa by vedla z Křižíkových sadů přes Dřevěnou ulici, náměstí a Riegrovu ulici až k sadům Pětatřicátníků a křížila by jí trasa z dnes už existující pěší zóny v ulici Bedřicha Smetany přes náměstí Republiky až do Dominikánské ulice. Navíc by vznikla lávka přes magistrálu v Tyršově ulici.

Vize, jak by měla rekonstrukce probíhat, bude dostupná na internetu, vyjádřit se k ní mohou i sami občané. Poslední slovo pak bude mít zastupitelstvo, konečné rozhodnutí by mělo padnout letos na podzim.

Jana Kosová, Iva Menšíková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme