Slavnostně se otevře další část zrekonstruovaného Hlavního nádraží

Pražské Hlavní nádraží bylo ještě před pár lety málem v havarijním stavu. Největší železniční stanici v Česku ale od té doby modernizuje italská společnost Grandi Stazioni. Další opravenou část dnes slavnostně otevírají český prezident Václav Klaus a jeho italský protějšek Giorgio Napolitano.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hlavní nádraží v Praze po rekonstrukci

Hlavní nádraží v Praze po rekonstrukci | Foto: Grandi Stazioni

Místo špíny a ošuntělých stánků se na Hlavním nádraží objevilo 10.000 metrů čtverečních nových obchodů a restaurací.

"Hlavní nádraží by mělo vypadat jako místo, kde si lidé můžou v klidu nakoupit a odpočinout," řekl Českému rozhlasu v exluzivním rozhovoru generální ředitel společnosti Grandi Stazioni Fabio Battaggia.

„Když stanice vypadá atraktivně a dokáže přitáhnout cestující i další lidi, tak se zbaví spousty problémů. Bezdomovci nebo různé znevýhodněné osoby většinou míří na místo, kde není zrovna čisto a které je zanedbané," říká Battaggia.

Přehrát

00:00 / 00:00

Rekonstrukce Hlavního nádraží pokračuje. Poslechněte si více v reportáži Ondřeje Housky

Policie přesouvá před nádraží bezdomovce

Tohle by se mělo po rekonstrukci Hlavního nádraží změnit. Stanice by už neměla být místem, kudy se cestující ke svému vlaku málem bojí projít. Plány společnosti Grandi Stazioni ale komplikuje policie na Praze 1. Chce totiž bezdomovce nebo drogově závislé z této městské části přemístit do parčíku před nádražím, který je Pražanům důvěrně znám jako Sherwood.

„S tímhle rozhodnutím hluboce nesouhlasíme", říká šéf Grandi Stazioni pro Českou republiku Andrea Odoardi. Společnost už podle něj podala žalobu. Po Praze 1 požaduje, aby dala park před nádražím do pořádku.

Nevábný vzhled i přítomnost bezdomovců nebo žebrajících by totiž mohl řadu lidí odradit od vstupu na nádraží - a tedy od nakupování. Italská firma totiž obchodní plochy na stanici pronajímá celé řadě firem. Jak říká generální ředitel Fabio Battaggia, obsazeno je už víc než 90 procent místa pro obchody.

„Nádraží, kam každý den chodí spousta lidí, se současná krize skoro nedotkla. Jsme na tom mnohem lépe než klasické supermarkety, které mohly přijít o velkou část tržeb," tvrdí Battaggia. Krize prý podnikání jeho firmy změnila v jediném: je potřeba lépe promyslet, komu obchodní plochu na nádraží pronajmout.

Hlavní nádraží v Praze po rekonstrukci | Foto: Grandi Stazioni

„Dřív stáli zájemci doslova frontu, aby mohli na nádraží otevřít svůj obchod. Teď si musíme co nejlépe vybírat, protože některé firmy jsou v krizi. Mohly by tedy podepsat smlouvu, ale pak by třeba obchod nedokázaly otevřít nebo by nezvládaly platit nájem," prohlásil Battagia.

To se prý ale na nádraží stalo jen v jednom případě. Společnost Grandi Stazioni má před sebou ještě rekonstrukci secesní Fantovy budovy, tedy původního vstupu na nádraží. Momentálně jedná s možnými nájemci.

Podle Fabia Battagii zde může vzniknout kavárna, výstavní sál, ale i prodejna Applu, tedy známého výrobce počítačů a chytrých telefonů. Jasno by mělo být během několika měsíců.

Historik architektury: Líbí se mi to

Kladně zhodnotil současný stav rekonstrukce odbavovací haly historik architektury Zdeněk Lukeš. „Ano, líbí se mi to. Grandi Stazioni má velké zkušenosti s rekonstrukcemi nádraží. To, co zatím udělali, je bezvadné, trošku se to táhne, ale těším se hlavně na rekonstrukci historické Fantovy budovy,“ uvedl na Rádiu Česko.

Dodal také, že celkový dojem ale ovlivňuje bezprostřední okolí nádraží. „Pokud nebude park zrekonstruován, to je ale spíš záležitost městské části Praha 1, tak to pořád nebude ono,“ řekl.

Přehrát

00:00 / 00:00

O rekonstrukci Hlavního nádraží v Praze jsme na Rádiu Česko mluvili s historikem architektury Zdeňkem Lukešem.

Připomněl, že ze sociologického hlediska došlo u hlavního nádraží k zajímavé proměně.

„V 19. století se nádraží stavěla jako honosné budovy, byly to hlavní dominanty mnoha měst, nakonec i Fantova secesní budova je dominantou Prahy. Potom se ale nádraží stala něčím obecním a honosnost se postupně vytrácela. Podobné trendy mimochodem sledujeme i u letišť,“ přiblížil.

Tomáš Pavlíček, Ondřej Houska, Ludvík Bortl, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme