Starostové: Odškodnění za rozšíření letiště Vodochody je směšné

V několik obcích ležících severně od Prahy večer proběhnou debaty o vybudování velkého letiště ve Vodochodech. Pořádá je iniciativa s názvem Stop letišti Vodochody, která sdružuje 15 dotčených obcí. Jejich obyvatelé mají obavy, že by desítky až stovky letadel, které by denně přistávaly a startovaly v blízkosti jejich bydlišť, zhoršily životní prostředí.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letiště Vodochody

Letiště Vodochody | Foto: Penta Investements

Starostové chtějí během debat upozornit, že v řadě případů dokumentace vůbec nesplnila požadavky ministerstva životního prostředí. „Jde například o kumulativní vliv hluku, což je jeden ze základních požadavků ministerstva na doplnění,“ uvádí jednu z výhrad starosta Líbeznic Martin Kupka. Podle něj nejsou vůbec zmapovány účinky ze spojení hluku z letiště a silniční i železniční dopravy.

Přehrát

00:00 / 00:00

O rozšíření letiště Vodochody diskutovali v Ozvěnách dne starosta Líbeznic Martin Kupka a ředitel letiště Martin Kačur

Ředitel Letiště Vodochody tvrdí, že dokumentaci doplnili, ale odhadnout celkový budoucí hluk není možné. „Letecká a pozemní doprava se posuzuje v jiných parametrech, v dlouhodobějších parametrech u letecké dopravy. Na posouzení kumulativního vlivu neexistuje žádná metodika,“ říká Martin Kačur.

Vedení letiště míní, že protesty místních obyvatel proti výstavbě jsou obvyklé v celé Evropě. Negativní vliv na obce však nepopírají. „Nejsme na tom jinak, než je tomu u jiných velkých dopravních projektů. Nikdy jsme netvrdili, že to nebude mít žádný dopad na okolní vesnice a obyvatele. V rámci posuzování vlivu na životní prostředí se má jen prokázat, zda bude dopad přijatelný, nebo nepřijatelný,“ uvádí Kačur.

Nevymahatelná nabídka

Starosty dotčených obcí nepřesvědčila ani nabídka na finanční kompenzaci za zátěž spojenou s provozem letiště. Za každého odlétajícího cestujícího nabízí Penta obcím jednu korunu.

Podle starosty Líbeznic Marina Kupky je ale taková částka jen teoretická. „Máme právní rozbor, který říká, že nabídka je z právního hlediska nevymahatelná. Je to slib visící ve vzduchu, který se brzy může ukázat jako nevěrohodný,“ vysvětluje Kupka.

Martin Kačur ředitel Letiště Vodochody v pořadu Speciál Martina Veselovského v Kralupech nad Vltavou | Foto: Khalil Baalbaki

Bojí se toho, že investiční skupina Penta brzy letiště prodá a nový vlastní nebude sliby předchozích majitelů plnit. „Jedna koruna za cestujícího znamená příjem tři miliony korun ročně, které se rozdělí mezi všechny okolní obce. Takový příslib je směšný,“ odmítá nabídku Kupka.

V referendech už obyvatelé deseti obcí řekli, že si rozšíření letiště nepřejí, někde bylo proti až 90 procent voličů. „Pro vedení obcí je to jasný signál, aby o ceně za zdraví obyvatel. Zvlášť v okamžiku, kdy Penta neumí doložit, že by plnila všechny limity a že by zásah do životního prostředí byl přijatelný,“ říká rezolutně Kupka.

Podle ředitele letiště by však budoucí majitel převzal všechny závazky. Penta také slibuje, že nebude provozovat žádné noční lety, obcím přesto nabízí placení sankcí za případné noční lety. „Vylučujeme plánované pravidelné noční lety, ale může se stát, že se letadlo zpozdí a přiletí po 22 hodině, to vyloučit nikdo nemůže,“ vysvětluje Kačur.

Mirko Kašpar, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme