V Praze končí další etapa na prodloužení metra trasy A

Další etapa práce na prodloužení pražského metra A dnes končí. Stavbaři prorazí dvoukolejný tunel, který ústí do konečné stanice Motol. Nejkratší trasa pražského metra se prodlužuje o čtyři stanice z Dejvic až k nemocnici Motol, hotová má být v roce 2014.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

pražské metro, vlak vjíždí do stanice

pražské metro, vlak vjíždí do stanice | Foto: Eva Odstrčilová

Prodloužený úsek trasy metra A bude měřit 6134 metrů a bude mít celkem čtyři stanice – Červený vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Stanicí Motol ve výsledku povedou obě koleje vedle sebe, a tak musí být mít tunel větší tubus než pro jednosměrnou kolej.

Se stavbou dvoukolejných tunelů už mají stavbaři pražského metra zkušenosti. Poprvé se takový tunel stavěl na konci 90. let před stanicí Černý Most a několik jich je také na trase C mezi Nádražím Holešovice a Letňany.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak pokračují práce na stavbě trasy pražského metra přiblížil na Rádiu Česko redaktor Jan Herget.

Konečná stanice Motol bude mít takzvaná boční nástupiště, podobně jako je to například u Hlavního nádraží nebo na Vyšehradě. Podle odborníků je to praktické, protože za stanicí pak stačí mnohem méně prostoru pro obracení vlaků.

Stanice Motol bude také na celé trase asi nejzajímavější, protože je zahloubena ve svahu a nástupiště i koleje bude krýt velká prosklená klenba.

Prodloužení trasy metra A se nebuduje postupně, ale na několika místech zároveň. Z hlavní stavební jámy, která je na Vypichu, se současně razil jak dvoukolejný tunel do Motola, tak i dva traťové tunely směrem do Dejvic.

Práce na jejich ražení jsou zhruba v polovině. Razí je dva mechanizované štíty s poetickými jmény Tonda a Adéla, které se už 'prokousaly' horninou z Vypichu až do Veleslavína.

Současně s ražbou tunelů se stavějí také stanice metra. Petřiny a Červený vrch jsou hluboko pod terénem a nyní se rozšiřuje jejich profil. A na Petřinách se také staví eskalátorový tunel.

Praha si na trasu metra A půjčí od Evropské investiční banky

Celé prodloužení trasy A má stát něco málo přes 21 miliard korun. Větší část by se měla hradit z evropských fondů a zhruba osm a půl miliardy musí město zaplatit samo.

Praha to vyřešila tak, že si domluvila úvěr od Evropské investiční banky, ze kterého může čerpat až 11 miliard korun. Minulý týden zastupitelé hlavního města schválili první fázi úvěru ve výši tří miliard korun.

Pro Prahu je tento postup výhodný, protože úvěr se uzavírá na dobu 30 let s odkladem splatnosti šest let.

Jan Herget Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme