Zchátralé nádražní domky na proslulé úzkokolejce budou opět vypadat jako na starých pohlednicích

Je dlouhá 20 kilometrů, je nejstarší v českém Slezsku a má na trati nejprudší oblouk v celé síti veřejných železnic. Osoblažskou úzkokolejku najdete na Bruntálsku, kde patří k největším turistickým atrakcím. A v této době tam stavbaři dokončují kompletní opravu původních nádražních budov z konce 19. století. Za 30 milionů korun.

Bruntál Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Součástí výletních vlaků je vagón na kola či pivní vagón

Nejstarší česká úzkokolejka | Foto: Martin Knitl | Zdroj: Český rozhlas
Přehrát

00:00 / 00:00

Na Osoblažsku natáčel Martin Knitl, poslechněte si jeho reportáž

Dohadování o barvě fasády už patří k těm příjemnějším starostem. S Davidem Chovančíkem ze společnosti Osoblažská úzkorozchodná dráha jsme na stanici v Liptani. A jdeme dovnitř.

„Tady jsme v bytě správce. Už od roku 2012 nebo 2013 tady už nebydleli nájemníci a budova postupně chátrala. Do doby, než jsme ji získali do majetku. V budoucnu tady bude člověk, který se o to bude starat, zpřístupňovat expozici, kterou plánujeme do nádražní čekárny. Bude se snažit to tady držet, protože je to závazek,“ říká Chovančík.

Státní operu rozsvítí Plameny. Národní divadlo zrekonstruovalo 90 let staré představení

Číst článek

Čtyři zchátralé nádražní domky v Liptani, Kobernu, Osoblaze a Bohušově budou brzy vypadat jako na starých pohlednicích. K tomu další opravené přístřešky na ostatních zastávkách. „Je to návrat do původní podoby, postupujeme podle původní projektové dokumentace z roku 1898, kterou nám pomohl zajistit jeden můj velmi dobrý kamarád,“ vysvětluje Chovančík.

„Kromě samotných nádražních budov rekonstruujeme také skladiště a toalety, které se také snažíme vrátit do původní podoby,“ dodává.

Běžné vlakové spoje a hlavně víkendové jízdy s parní lokomotivou, pivním vagónem a vagónem na kola, to láká turisty, na které obce čekají. „Z toho těží nejen obec Osoblaha, ale i podnikatelé, kteří zajišťují nějaké občerstvení a další aktivity spojené s turistikou,“ dodává starosta Osoblahy Antonín Rous (SNK).

Úzkokolejka spojuje Osoblahu s Třemešnou ve Slezsku, vzdušnou čarou je mezi obcemi 13 kilometrů. Koleje jsou ale kvůli mnoha zatáčkám o polovinu delší a klikatí se i tam, kde by to nikdo nečekal. Otevírání staronových nádraží by mohlo být zhruba za měsíc.

Martin Knitl Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme