Ceny ojetých aut v Česku rostou, meziročně stouply až o 25 procent

Pokud uvažujete o koupi ojetého auta, připravte si víc peněz. Ojeté vozy stojí v Česku zase o něco víc než dřív, průměrná cena ojetiny stoupla loni až o čtvrtinu. Nedávno o tom informovala společnost CarVertical, která prověřuje historii vozů v celé Evropě včetně České republiky.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

autobazar, ilustrační foto

Některá ojetá auta se mnohdy prodávají i za cenu nových. (ilustrační foto) | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

„V letošním roce očekáváme, že ceny ojetých vozů půjdou ještě nahoru, ikdyž možná pomalejším tempem než doposud,“ říká provozní ředitel AAA Auto Luboš Vorlík. Před dvěma lety autobazar prodával ojetiny v průměru za necelých 140 tisíc korun, letos v lednu už za 185 tisíc.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si celou reportáž Luďka Hubáčka

Nejžádanější jsou teď auta stará přibližně jeden rok. Vůz musí být v dobrém technickém stavu. „Má dohledatelnou servisní historii, nebylo bourané a je ideálně s českým původem,“ dodává Vorlík. 

Některá ojetá auta - hlavně ta s nízkým počtem najetých kilometrů - se v současné době prodávají i za cenu nových.

„Když si koupíte auto, které je staré jeden rok a má třeba najeto 10 nebo 15 tisíc kilometrů, tak za něj dáte stejnou cenu jako kdybyste ho kupovali úplně nové, protože to auto je k dispozici a můžete s ním hned odjet, zatímco kdybyste si šli objednat to nové auto, tak na něj budete rok čekat, než se vyrobí,“ vysvětluje Jiří Grund z Asociace obchodu ojetými automobily.

Třeba podle prodejce ojetin Auto Esa je zájem hlavně o vozy do tří set tisíc korun. „Dá se říct, že nejvíc obecně rostou vozy Škoda – typy Fabie, Scala i Octavia, ale zároveň i vozy Volkswagen, případně Ford,“ prozrazuje mluvčí autobazaru Filip Kučera.

Prodej nových aut v Česku dosud letos roste. Navýšení zájmu je o pět procent, nakupují hlavně firmy

Číst článek

Podle Kučery zákazníci chtějí hlavně vozy typu SUV a rodinná kombi auta. Vyhledávají i ojetiny s lepší výbavou a vyšším počtem najetých kilometrů. To potvrdili i zástupci pražského autobazaru Auto Jarov.

Nedostatek nových aut

Cenu ojetých vozů zvyšuje hlavně nedostatek nových aut na trhu, doplňuje Jiří Grund z Asociace obchodu ojetými automobily: „Jestliže se před pandemií covidu prodalo v České republice nějakých 250 tisíc nových vozů ročně, tak za ty poslední dva roky se jich prodá přibližně 200 tisíc. To znamená, že na trhu aut chybí každý rok 50 tisíc vozů“.

Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla se zvýší produkce nových aut maximálně o deset procent až ve druhé polovině letošního roku. Upozorňuje ale na to, že výrobu bude dál zdržovat nedostatek čipů.

„Dostali jsme se do stavu, kdy je tu systémový nedostatek čipů se kterým se zjevně nějakým způsobem budeme potýkat ještě i v roce 2023, možná i 2024,“ upozorňuje Petzl.

Upravený tachometr má každá šestá ojetina, ukázal výzkum. V Česku jde nejčastěji o ‚bavoráky‘

Číst článek

I kvůli nedostatku nových aut proto budou ojetiny zřejmě dál zdražovat. „Začal bych být optimistický až ve chvíli, kdy uvidíme, že se na trh dostávají klasické nové vozy a že na ně nejsou tak dlouhé čekací lhůty. Pokud se toto nestane, tak si bohužel myslím, že nemůžeme očekávat, že by ceny ojetin klesaly. Spíš bych si troufl říct, že naopak budou stoupat, protože jich bude nedostatek,“ myslí si Jiří Grund.

Zřejmě tak podle něj poroste i dovoz ojetých aut ze zahraničí. Nasvědčují tomu už statistiky Svazu dovozců automobilů. Za letošní leden úřady registrovaly přes 13 tisíc ojetin ze zahraničí - v meziročním srovnání jich bylo o třetinu víc.

Luděk Hubáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme