Nabízejí auta, která nemají. Některé autobazary používají proti zákazníkům nekalé praktiky
Koupit ojeté auto v dobrém technickém stavu není vždy úplně jednoduché. Nepomáhá tomu ani skutečnost, že se autobazary někdy snaží závady na vozech zatajit. Na prodeje dohlíží Česká obchodní inspekce, která eviduje i stížnosti zákazníků. V průměru jich je vždy několik desítek ročně.
Nejčastěji obchodníci zatajují závady na autech, která prodávají. Jednotlivé stížnosti zmiňují problémy hlavně v souvislosti s předávacími protokoly, kdy je spotřebitelé dostanou až po uzavření smlouvy. A následně zjišťují, že auto má závady, třeba i závažné, o kterých do té doby nebyla řeč, jako je únik oleje.
Některé autobazary používají proti zákazníkům nekalé praktiky. Poslechněte si podorbnosti
„Podání se týkají též neoprávněného zamítnutí reklamací, účtování neobjednaných doplňkových služeb, neseznámení s celkovou cenou, nepravdivých deklarací týkajících se například platnosti STK, počtu najetých kilometrů a podobně,“ shrnuje pro Radiožurnál další stížnosti mluvčí inspekce František Kotrba.
Dokonce se stává, že autobazary uvádí na svém webu podrobnosti o vozidlech, která vůbec nemají k dispozici. Snahou je nejspíš nalákat zákazníka na pobočku.
I Číňané švejkují. Přechodem na elektromobilitu Čína přechytračila Evropu, popisuje expert
Číst článek
Od začátku letošního roku eviduje Česká obchodní inspekce několik stížností. Když se zaměříme na tři největší tuzemské prodejce, tak stížnost na AAA auto zatím podalo šest lidí, na Auto ESA pět a ještě o něco méně jich potom bylo na Mototechnu. Na kontroly se zaměřují i samotní inspektoři.
„Inspektoři jednotlivých regionálních inspektorátů České obchodní inspekce kontrolují velké sítě autobazarů i menší regionální prodejce. V předloňském roce například bylo provedeno na čtyři desítky kontrol, z toho patnáct kontrol bylo se zjištěním. Největších prodejců se týkala jen jednotlivá zjištění,“ přibližuje Kotrba.
Za to pak autobazarům samozřejmě hrozí pokuty. V minulých letech jich musely platit hned několik. Ta největší pro AAA auto byla ve výši 850 tisíc korun.
S vlastním mechanikem
Radiožurnál oslovil všechny tři zmiňované autobazary s dotazy, jak naceňují jednotlivé vozy nebo jak zjišťují jejich technický stav. Michal Häckl za AAA auto i Mototechnu odpověděl, že než jde auto do prodeje, tak má za sebou několik druhů kontrol – ověřují odborné databáze, VIN kódy, provádějí fyzické kontroly i testovací jízdy. Právě o ně může zažádat i zájemce přímo na pobočce.
Překážky na silnici nebo náledí. V Česku začíná fungovat nový systém na včasné varování řidičů
Číst článek
Podle Häckla tak mají možnost závady sami odhalit. Zákazník také podle něj může zažádat o prohlídku vozu s vlastním mechanikem na zvedáku a nechat si ho zkontrolovat v nezávislém servisu.
O případných závadách společnost informuje v předávacím protokolu, uvedl Häckl. Přesto připustil, že prodejci mohou občas chybovat, proto pak čelí kázeňským postihům a důkladnějším proškolováním.
Podobné vyjádření poslalo také Auto ESA. Ředitel marketingu Filip Kučera odmítl, že by závady schválně tajili.
„Součástí každé smlouvy je protokol o stavu vozu. Tento protokol je prvním dokumentem, s kterým je zákazník seznámen před samotným podpisem kupní smlouvy. A zákazník vždy stvrdí svým podpisem, že byl se stavem vozu seznámen,“ zdůrazňuje.
Poučením pro zákazníky je číst důkladně smlouvy a využívat testovacích jízd i kontrol s mechanikem, když už je autoservisy nabízejí.