D1 čekají opravy, kamiony se možná přesunou na železnici

V následujících deseti letech čeká nejfrekventovanější českou dálnici D1 zásadní oprava. V praxi to bude vypadat tak, že každý rok bude na zhruba třech až pěti místech uzavřený nejdřív jeden a potom i druhý pás a jezdit se bude vždy v tom druhém. Dá se tak čekat, že se tu auta budou štosovat v kolonách a budou si hledat cestu, jak dálnici objet. To je ale po celé délce D1 téměř nemožné.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dálnice D1 - na místo postupně přijížděli dělníici

Dálnice D1 - na místo postupně přijížděli dělníici | Foto: Pavel Pavlas

Jednou z nejvíce postižených obcí bude Velký Beranov na Vysočině. Protože leží jak na dálničním přivaděči a zároveň na objízdné silnici číslo 602, dotknou se ho jak opravy části dálnice směrem na Prahu, tak i na Brno, ukazuje ve své kanceláři nad leteckou fotografií Beranova starosta Bohumil Kříž.

„Z Jihlavy přes nás na dálnici anebo z dálnice zase přes nás směrem Měřín, Brno. Pokud jedou podle navigace a zvolí si nejkratší cestu, tak nám nevjedou za obec, ale projížděj nám všechno středem obce," říká Bohumil Kříž.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Petra Sehnoutky o plánované opravě dálnice D1 v Ranním Radiožurnálu.mp3

Ministerstvo dopravy plánuje, že oprava bude trvat až deset let a bude rozdělena do 25 úseků. Každý z nich se bude opravovat po částech. Vždy tak bude uzavřena půlka dálnice. Ministerstvo ale přesto chce i za této situace udržet kamiony na dálnici a nepouštět je na objížďky, říká šéf odboru strategie ministerstva Luděk Sosna.

„A právě koordinace s dopravní policií by nám měla pomoci vymyslet provozní mechanismus tak, aby plynulost provozu, i když omezeném - to budou 2 plus 1 pruh, ten jeden bude vždy potlačen - umožňovala nějaké relativně rozumné projíždění vozidel,“ vysvětluje Luděk Sosna.

V praxi to ale bude horší, připouští Dana Čírtková z krajské policie na Vysočině.

„A je velmi obtížné zjistit, zda tyto kamiony jsou pouze tranzitními, anebo zda opravdu v místě, kam chtějí sjet, mají cílovou stanici. Takže pro policisty je obtížné toto opatření zrealizovat,“ říká Dana Čírtková.

Přeprava kamionů po železnici

Stát chce část tranzitní kamionové dopravy z Německa dále směrem na Slovensko přesunout na železnici. Motivací jsou pro ministerstvo dopravy právě očekávané komplikace při opravě D1, kdy bude postupně přestavěna většina dálnice D1 od Mirošovic až po Kývalku.

Železniční dopravce ČD Cargo proto očekává, že bude posilovat vlaky, které mezi Německem a Brnem začaly vozit kamionové návěsy bez tahačů, říká předseda představenstva této firmy Gustav Slamečka.

„K tomu pilotnímu projektu, který máme dneska mezi Rostockem a Brnem dva vlaky týdně, by na jaře měly přibýt další dva a v průběhu léta bychom se rádi dostali na nějakých šest párů vlaků týdně. V terminálu v Ostravě, který by měl být vysloveně pro tento účel, plánujeme, že by ta kapacita měla být nejméně dvoj- až trojnásobná oproti Brnu,“ řekl Gustav Slamečka.

Martin Felix ze sdružení silničních přepravců ČESMAD Bohemia připouští, že tento druh dopravy má své opodstatnění, ale je také náročnější.

Lokomotiva ČD Cargo | Foto: Jiří Suchomel

„Kombinovaná doprava, kdy jsou převáženy samotné návěsy, tedy bez tahače, je samozřejmě poněkud složitější na organizaci, protože jeden tahač vám musí dovézt tahač k vlaku, tam ho naložit na vlak a za těch x kilometrů, musí to být také několik set kilometrů. Aby se to vyplatilo, tak musí čekat další řidič s dalším tahačem, který ho pak musí odvézt na tu poslední míli do cílové stanice,“ vysvětlil Martin Felix.

Podle Luďka Sosny z ministerského odboru strategie by pro účel překladu kamionů na vlaky měly vzniknout terminálu v Ústí nad Labem, na Plzeňsku a v Břeclavi.

„Protože železniční doprava, pokud má být smysluplná, tak je to přeprava nákladů na delší relace. A my nemůžeme pouze vzít kamiony, naložit je v Praze na vlak a v Brně je zase vyložit, ale pokud jsou to tranzitní relace, protože tu máme řadu bulharských, maďarských, srbských slovenských kamionů, tak by bylo dobré jim vypomoci a vlastně umožnit věší část kilometrů přepravených po České republice realizovat na železniční síti,“ uvedl Luděk Sosna.

O problémech spojených s modernizací dálnice D1 budeme mluvit ve Speciálu Martina Veselovského z Brna. Ten začne dnes krátce po 17. hodině.

Petr Sehnoutka, Eva Presová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme