D1 se třetího pruhu zatím nedočká
Dálnice D1 nezíská dodatečný třetí pruh v obou směrech. Zvažované rozšíření nejvytíženější české dálnice odmítlo ministerstvo dopravy. Podle něj jde o zbytečně nákladný a luxusní projekt. Namísto toho se mají pouze rozšířit stávající jízdní pruhy.
Přestavba dálnice D1 má však začít až v roce 2017. Současné jízdní pásy v obou směrech se pak rozšíří o 75 centimetrů.
„D1 by zasloužila podrobnější opravu už dříve, zejména pravý jízdní pruh je na mnoha místech špatný,“ myslí si dopravní expert a poslanec Stanislav Huml.
Plánovaným rozšířením stávajících pruhů namísto varianty se třemi pruhy ušetří ministerstvo dopravy státnímu rozpočtu 30 miliard. Huml takový postup ministerstva dopravy schvaluje. Pokud bychom měli uvažovat o celé dálnici Praha - Brno, považoval by to za vyhozené peníze. „Tři jízdní pruhy mají smysl pouze v blízkosti velkých měst, kde koncentrace dopravy je enormní,“ domnívá se.
Podle Humla by se ale mělo uvažovat o tom, že nebudeme mít na dálnicích stoupací pruhy v takové podobě, v jaké jsou na většině dálnic včetně D1 dnes. „Tam, kde jsou místa ve svahu se dnes uzavírá pravý jízdní pruh, otevírá se jako stoupací a nahoře se jako stoupací zase uzavírá. Ten prostřední je průběžný,“ popisuje.
„Mělo by se to sjednotit s dálnicí D5 na Plzeň," což je podle Humla moderní řešení. "Tam je průběžný pravý jízdní pruh a rozšiřován je úsek o nejrychlejší jízdní pruh. Ten, kdo je nejrychlejší, tak se vrací zpátky a nevyhodnocuje situaci přes zpětné zrcátko dáním přednosti v jízdě,“ vybízí Huml k další změně, která by D1 mohla v příštích letech potkat.