D1 se třetího pruhu zatím nedočká

Dálnice D1 nezíská dodatečný třetí pruh v obou směrech. Zvažované rozšíření nejvytíženější české dálnice odmítlo ministerstvo dopravy. Podle něj jde o zbytečně nákladný a luxusní projekt. Namísto toho se mají pouze rozšířit stávající jízdní pruhy.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

provoz na dálnici D1

provoz na dálnici D1 | Foto: Marián Vojtek

Přestavba dálnice D1 má však začít až v roce 2017. Současné jízdní pásy v obou směrech se pak rozšíří o 75 centimetrů.

„D1 by zasloužila podrobnější opravu už dříve, zejména pravý jízdní pruh je na mnoha místech špatný,“ myslí si dopravní expert a poslanec Stanislav Huml.

Přehrát

00:00 / 00:00

Dopravní expert Stanislav Huml v pořadu Stalo se Dnes ČRo 1 Radiožurnálu

Plánovaným rozšířením stávajících pruhů namísto varianty se třemi pruhy ušetří ministerstvo dopravy státnímu rozpočtu 30 miliard. Huml takový postup ministerstva dopravy schvaluje. Pokud bychom měli uvažovat o celé dálnici Praha - Brno, považoval by to za vyhozené peníze. „Tři jízdní pruhy mají smysl pouze v blízkosti velkých měst, kde koncentrace dopravy je enormní,“ domnívá se.

Podle Humla by se ale mělo uvažovat o tom, že nebudeme mít na dálnicích stoupací pruhy v takové podobě, v jaké jsou na většině dálnic včetně D1 dnes. „Tam, kde jsou místa ve svahu se dnes uzavírá pravý jízdní pruh, otevírá se jako stoupací a nahoře se jako stoupací zase uzavírá. Ten prostřední je průběžný,“ popisuje.

„Mělo by se to sjednotit s dálnicí D5 na Plzeň," což je podle Humla moderní řešení. "Tam je průběžný pravý jízdní pruh a rozšiřován je úsek o nejrychlejší jízdní pruh. Ten, kdo je nejrychlejší, tak se vrací zpátky a nevyhodnocuje situaci přes zpětné zrcátko dáním přednosti v jízdě,“ vybízí Huml k další změně, která by D1 mohla v příštích letech potkat.

Ondřej Houska, Michal Šenk Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme