Elektronická komunikace s úřady je zbytečně zbyrokratizovaná, říkají v průzkumu podnikatelé

Projekt eGoverment, který má usnadnit komunikaci s institucemi státní a veřejné správy, oslaví letos už 11 let. Podle čerstvého průzkumu, který mezi podnikateli uskutečnila Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, ale 96 procent respondentů považuje komunikaci s úřady za zbytečně zbyrokratizovanou. Například daňové přiznání letos podá elektronickou formou jen pětina z nich.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Datové schránky

Datové schránky | Foto: Ministerstvo vnitra ČR

Jak na Rádiu Česko uvedla generální ředitelka Asociace malých a středních podnikatelů Eva Svobodová, elektronická komunikace jako taková je z pohledu podnikatelů přínosem. Problémy ale podle ní nastávají při realizaci projektu.

„Ať už jsou to datové schránky či další komunikace, tak to sebou neslo určité problémy, se kterými s museli podnikatelé vyrovnat. Třeba u datových schránek podnikatelé nesou velmi nelibě, že byly vnuceny jako povinnost,“ vysvětlila.

Přehrát

00:00 / 00:00

Projekt eGoverment, který má usnadnit komunikaci s institucemi státní a veřejné správy, oslaví letos už 11 let. Více s generální ředitelkou Asociace malých a středních podnikatelů Evou Svobodovou.

Doplnila, že datovou schránku používá zhruba 85 procent respondentů. Zbytek, který ji nemá, jsou podle ní živnostníci, kteří tuto povinnost nemají. Svobodová upřesnila, že elektronicky podala daňové přiznání asi pětina firem. „Tedy více jak polovina je nepodala ani jednou.“

„U datových schránek podnikatele nejvíce trápí to, že pokud do ní dostanou dokument od jednoho úřadu nemohou jej přeposlat na jiný úřad. Musí dojít na Czech POINT, tam dokument nechat vytisknout, ověřit, zaplatit a donést na jiný úřad. Tady se stává ten elektronický nástroj trochu bezzubým,“ přiblížila.

Výhrad k datovým schránkám mají podnikatelé ale podle Svobodové více. „Například se jim nelíbí změna hesla k datové schránce každé tři měsíce. Dalším problémem je, že spousta úřadů elektronicky mezi sebou nekomunikuje. Tak se musí řada dokumentů dokládat v papírové formě,“ dodala.

Malá informovanost

Podle poradce ministerstva vnitra pro projekt datových schránek Petra Stieglera je problémem to, že obecná informovanost o možnostech elektronické komunikace je stále ještě malá. Připomněl, že více 60 procent respondentů nedokázalo vůbec odpovědět, jestli by pro ně byl eGovernment užitečný nebo ne.

Co se týče datových schránek, ty podle něj zjednodušují řadu věcí. Například podání daňového přiznání přes datové schránky je podle něj výrazně jednodušší.

„Možná o tom ale tolik lidí neví. Odpadá třeba chození na poštu, případně na finanční úřad. Elektronický způsob prostřednictvím elektronických formulářů je jednoduší také v tom, že vám celou řadu věcí přepočítají, upozorní na některé chyby, které by podnikatel mohl v daňovém přiznání udělat,“ dodal.

Ondřej Černý, Katarína Brezovská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme