Eurovia tvrdí, že při stavbě D47 u Ostravy nechybovala, ministr navrhl další sondu

Zástupci ministerstva dopravy a stavební společnosti Eurovia dnes jednali ohledně zvlněné dálnice D47. Před dvěma týdny ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák předložil novinářům fotografie, které měly dokázat, že pod dálnicí chybí vrstva kameniva a štěrkové drti, a tedy že Eurovia při stavbě chybovala. Zástupci společnosti dnes předložili doklady, podle nichž firma postupovala, jak měla. Ministerstvo chce věc znovu prověřit.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zvlněný úsek D1 (označovaný D47) do Ostravy

Zvlněný úsek D1 (označovaný D47) do Ostravy | Zdroj: ČTK

Spor se týká úseku dálnice mezi Rudnou a Hrušovem u Ostravy. Jedná se o dálnici D1, ale úsek je mezi řidiči známý jako D47, což je název, pod kterým stavba začala.

Na snímcích, které před dvěma týdny zveřejnil ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák, je vrt z října letošního roku. Fotografie ukazovaly, že podloží pod dálnicí není pevné a drolí se. Kvůli chybějícímu kamennému podloží by hrozilo, že se silnice musí zbourat a postavit znovu.

Přehrát

00:00 / 00:00

O dnešním jednání s ministrem dopravy mluvil ředitel společnosti Eurovia Martin Borovka

Eurovia dnes podle svého ředitele Martina Borovky předložila ministru v demisi Žákovi doklady, že při stavbě udělala všechno v souladu s projektem a žádná konstrukční vrstva pod dálnicí nechybí.

„Myslím, že jsme panu ministrovi předložili jasné a relevantní důkazy z průběhu výstavby, jak od akreditovaných nezávislých laboratoří, tak od akreditovaných nezávislých geodetů, tak fotografickou dokumentaci, že tam ta vrstva jasně je,“ uvedl Borovka.

Ministr nabídl Eurovii, aby se udělala nová sonda, u níž budou zástupci jak Eurovie, tak ŘSD. Pak se vyhodnotí, v jaké stavu vlastně dálnice skutečně je, kdo může za to, že je zvlněná, a kdo zaplatí případné opravy. Podle ministra v demisi je důležité, aby byl výsledek nezpochybnitelný.

Přehrát

00:00 / 00:00

Vyjádření ministra dopravy Zdeňka žáka zaznělo v Ozvěnách dne Radiožurnálu

„Nejpodstatnější na dnešním jednání je, že se pod deseti letech, kdy stát vede spor s dodavatelem dálnice D47, podařilo, aby se obě strany posadily k jednomu stolu a aby dodavatelská firma se jednoznačně přihlásila k tomu, že je připravena uvést dálnici do takového stavu, jaký má být,“ zdůraznil Žák.

To, kdo vrty zaplatí, je podle něj otázka jednání. „Kdy proti sobě stojí dva partneři - jeden, který chce šetřit peníze svých akcionářů, a druhý, který chce šetřit peníze svých občanů,“ podotkl ministr.

Chyba je v materiálu, tvrdí firma

I když se postoje obou stran k problému zatím v zásadě nemění – ministerstvo dál viní Eurovii z chyb a firma tvrdí, že postupovala správně – znamená dnešní jednání přece jen jistý posun. To zmínil i Borovka.

Přehrát

00:00 / 00:00

Nejnovější vývoj kolem zvlněného úseku D1 shrnula Iva Havlíčková

„Byl jsem velmi rád, že jsme diskuzi s panem ministrem posunuli trošku dále, že jsme se snažili trošku zakopat válečnou sekeru a řešit obecně problém dálnice D47, jak ji opravit v nejbližším možném termínu tak, aby ji občané České republiky a řidiči mohli plně využívat,“ poznamenal.

Pokud by se potvrdilo, že vrstva pod dálnicí nechybí, nemuselo by se bourat, ale mohla by stačit oprava. Podle Borovky může za bobtnání materiál zvaný studený podval. „Ten nám byl de facto nařízen Ředitelstvím silnic a dálnic ve veřejné obchodní soutěži v roce 2002,“ tvrdil Borovka.

Podle něj se dnes firma s ministerstvem dohodla, že se vytvoří tým expertů, který prozkoumá, zda bude materiál bobtnat ještě dál, nebo ne. Pokud experti určí, že bobtnání skončilo, může oprava D47 začít.

Problematický úsek D47 (D1) - příčný řez dálničním tělesem | Foto: ČTK | Zdroj: ČTK

Eva Kézrová, Nikola Bojčev, Radiožurnál, kov Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme