Hrozí zavření klíčových silnic. Protahujete zkušební provoz, vytýká ministerstvu soud

Před ministerstvem dopravy se otevírá závažný problém. Správcům českých silnic a železnic totiž hrozí, že budou muset dočasně uzavřít některé klíčové komunikace – například nedávno dokončené úseky dálnic, zánovní železniční koridory nebo třeba Pražský okruh. Konkrétně jde o stavby, které jsou v takzvaném zkušebním provozu déle než tři roky a stále mají tak vážné vady, že je stavební úřad nemůže zkolaudovat. Nejvyšší správní soud totiž rozhodl, že zkušební provoz delší než tři roky je neúměrně dlouhý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dálnice D1, kolona | Foto: Milan Kopecký

Na jihozápadní část obchvatu Prahy vjela auta poprvé v září 2010. Stavba tehdy začala fungovat v takzvaném zkušebním provozu. Úřady tedy měly – slovy zákona – ověřit, jestli silnice vznikla v souladu s projektem, a měly zajistit neprodlené odstranění případných závad.

A závady se objevily. Už v prvních týdnech provozu bylo jasné, že auta z Pražského okruhu obtěžují obyvatele okolních obcí nepřiměřeně vysokým hlukem. Proto tedy nepřicházelo (a kvůli chybějícím protihlukovým stěnám dodnes nepřichází) v úvahu, že by stavební úřad obchvat zkolaudoval.

Krajské úřady ani ministerstvo dopravy si s tím ale hlavu nelámaly a pouze opakovaně nechávaly zkušební provoz prodlužovat. V tomto režimu totiž může být stavba provozována i s nedostatky.

Soud proti dálnici

Obyvatelé obcí na periferii hlavního města ale postup státních úřadů napadli u soudů. A na konci letošního května uspěli. Nejvyšší správní soud totiž opakované schvalování zkušebního provozu pravomocně zrušil a vynesl precedenční rozhodnutí.

„Zkušební provoz v délce tří let lze považovat za poměrně dlouhý a je tedy na místě odůvodnit, zda tato doba nepřesahuje dobu potřebnou pro ověření vlastností provedené stavby. To platí tím spíš, jestliže bylo zřejmé, že užívání stavby bude mít negativní vliv na veřejné zájmy dotčených osob,“ napsala do odůvodnění rozsudku, který má zpravodajský web Českého rozhlasu k dispozici, soudkyně Dagmar Nygrínová.

Zjednodušeně řečeno: protahování zkušební doby na tři roky a víc není přípustné, pokud k němu nejsou závažné důvody. A platí to tím spíš, pokud kvůli němu navíc trpí lidé žijící v okolí.

Klíčové věty

A právě tyto zdánlivě bezvýznamné větičky můžou být klíčové. „Mimo jiné z nich vyplývá, že provoz na Pražském okruhu v současné době nejspíš není povolen,“ vysvětlila Zpravodajskému webu Českého rozhlasu právní zástupkyně obcí u obchvatu hlavního města Petra Humlíčková s tím, že zatím nemá zprávy o tom, že by stavba byla oficiálně zkolaudována.

Jak lze stavby využívat?
- Předčasné užívání stavby – úřad povolí užívání stavby před jejím dokončením, pokud to nemá podstatný vliv na její uživatelnost.
- Zkušební provoz – ověřuje, zda stavba vznikla podle projektu a zda je plně funkční, maximální délku jejího trvání zákon nestanovuje, v tomto režimu nemusí stavba splňovat všechny zákonné normy.
- Provoz po zkolaudování – stavba již musí splňovat všechny předpisy.

„Samozřejmě že teď budeme požadovat, aby auta z Pražského okruhu zmizela. Už jsme poslali ministerstvu výzvu, aby byl provoz z obchvatu bezodkladně převeden zpátky na Jižní spojku,“ řekla Renata Voláková ze spolku Zelená pro Jesenici, který se porušováním pravidel při stavbách silnic a dálnic dlouhodobě zabývá.

Takové řešení ale ministerstvo odmítá a chce, aby – navzdory rozhodnutí soudů – zkušební provoz na Pražském okruhu pokračoval ještě aspoň tři čtvrtě roku. Je tak možné, že se ministerští právníci a zástupci obcí u obchvatu znovu brzy sejdou u soudu.

Zákazy vjezdu v celém Česku?

Rozsudek Nejvyššího správního soudu ale není důležitý jen pro obyvatele měst a vesnic u Prahy, ale prakticky pro lidi z celého Česka, kteří žijí u velkých dálnic nebo třeba železnic. Rozhodnutí je totiž závazné taky pro soudy nižších instancí.

Pokud tak podají žalobu proti dlouhému zkušebnímu provozu obyvatelé odkudkoli z Česka, je pravděpodobnost, že uspějí, velmi vysoká. Správcům komunikace by v takovém případě nezbylo nic jiného než z ní vyhnat auta nebo vlaky, dokončit ji, nechat zkolaudovat a teprve poté provoz obnovit. A to by mohlo trvat měsíce.

„Stížnost obyvatel by soud mohl zamítnout jen v případě, že by úřady důsledně vysvětlily, proč je prodloužení zkušebního provozu na dobu delší než tři roky nezbytné,“ vysvětlila Renata Voláková.

Ministerstvo dopravy je však přesvědčeno, že rozsudek Nejvyššího správního soudu v Česku dopravní chaos nezpůsobí. „Věříme, že k přerušování provozu nikde docházet nebude. Vždy se snažíme dělat maximum pro to, aby se ve zkušebním provozu dosáhlo zákonných parametrů dříve než do tří let. A většinou se nám to i daří,“ řekl Zpravodajskému webu Českého rozhlasu mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Kolik dopravních staveb je v Česku aktuálně ve zkušebním provozu, není jasné. Celostátní statistiky totiž nikdo nevede. Dálničních úseků, které se v současné době „testují“, je asi deset.

sva Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru