Posudek na zakoupení rychlovlaků má sporná místa

Pětimiliardová zakázka Českých drah na pořízení 16 luxusních rychlíků od firmy Siemens budí rozruch. Podle společnosti Škoda Transportation napadla kontrakt u antimonopolního úřadu. Stalo se tak na základě posudku, který mezi jinými vypracoval Martin Jacura z ČVUT. Správnost posudku ale napadl Petr Šlegr z Centra pro efektivní dopravu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Souprava Railjet rakouského výrobce Siemens

Souprava Railjet rakouského výrobce Siemens | Foto: Siemens

Podle společnosti Škoda Transportation by by měla celou záležitost posuzovat Evropská komise. České dráhy však označily tvrzení Škoda Transportation za zavádějící s tím, že Evropská komise pouze stížnost zaevidovala.

Každopádně stále platí, že antimonopolní úřad vydal předběžné opatření, které Českým drahám zakazuje smlouvu o nákupu 16 souprav Railjet se společností Siemens uzavřít.

Přehrát

00:00 / 00:00

Zpracovatel posudku Martin Jacura z ČVUT a Petr Šlegr z Centra pro efektivní dopravu v konforntačním rozhovoru pro Rádio Česko

Maximální rychost

Hlavním argumentem posudku byla maximální rychlost, kterou mohou vlaky jezdit. Na českých koridorech je v současné době možný provoz pouze rychlostí 160km/h. Vlaky Railjet, které mohou jezdit až rychlostí 230 km/h, jsou pak na trať zbytečně moderní.

Podle Šlegra však není tento argument tak zásadní, jak jej posudek ukazuje. Soupravy Railjet by mohly České dráhy využívat již ve velmi blízké době v přeshraniční dopravě například na koridoru Břeclav – Vídeň – Gratz – Villach – Benátky, nebo pak již i v České republice po roce 2030, kdy má být již vybudována část sítě vysokorychlostní železnice.

Zpracovatel posudku Martina Jacura oponuje, že tvrzení Šlegra nestojí na reálných odhadech budování vysokorychlostní železnice na našem území, které by vycházely ze současného pomalé modernizace a stejně pozvolného budování dopravní infrastruktury vůbec.

Vybudování takové železnice je komplikované, podle Martina Jacury je projekt prvního z plánovaných traťových úseků s vyšší rychlostí Praha – Beroun zastaven.

Zamlčení důležitých faktů

Petr Šlegr dále tvrdí, že posudek záměrně zamlčuje důležitá fakta. Jedná se konkrétně o přeskupení podílu jednotlivých dopravců na rameni Hamburg – Vídeň, které se chystá již od nového grafikonu. „Deutsche Bahn se vzdají veškerých výkonů na tomto rameni ve prospěch jiných dopravců,“ upřesňuje Šlégr.

Martin Jacura se brání tím, že tato informace nebyla v době zpracování posudku dostupná a že se tedy nejedná o záměrné zamlčení.

Posudek prý také špatně hodnotí možnost zajíždění Railjetů do sousedních zemí – podceňuje jeho potenciál a hodnotí ho zbytečně jako logisticky i ekonomicky složité. Podle Petra Šlegra však takový model dobře funguje právě u rakouských souprav. Za jejich zajíždění do svých zemí bez problémů platí již nějakou dobu Maďaři, Švýcaři a Němci.

Regulérnost výběrového řízení

Martin Jacura ve svém posudku trvá na tom, že by na pořízení nových vlakových souprav mělo být vypsané regulérní výběrové řízení, kterého by se mohly zúčastnit tuzemské i zahraniční firmy a ze kterého by měla vzejít nejvýhodnější nabídka.

„Příslušné ustanovaní nakoupit ty soupravy bez výběrového řízení je možné uplatnit, pokud se jedná o mimořádně výhodnou nabídku. A to v tomto případě je,“ obhajuje výběr dodavatele bez konkurzu Petr Šlegr.

Martin Křížek, Marína Dvořáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme