Před soudem stanulo 10 lidí za vlakové neštěstí ve Studénce
Za velkého zájmu veřejnosti začal v Ostravě proces, který má objasnit železniční neštěstí ve Studénce. Státní zástupce vznesl obžalobu proti desítce mužů. Viní je z celé série zanedbání, která vedla k pádu mostní konstrukce do kolejiště v srpnu 2008. Při následném nárazu rychlíku Comenius do zřícené konstrukce zemřelo 8 lidí a desítky dalších byly zraněny.
Původce neštěstí hledá ode dneška novojičínský okresní soud. Obžaloba viní tři zaměstnance Ostravských dopravních staveb, pět pracovníků subdodavatelské firmy Bögl a Krýsl, jednoho jejího spolupracovníka a zástupce moravskoslezské Správy silnic, který měl na starosti stavební dozor. Z kapacitních důvodů se proces koná v budově ostravského krajského soudu. Všichni obžalovaní chtějí vypovídat.
Před trestní senát dopoledne předstoupil první z nich, Petr Janouškovec. Za tehdejší firmu ODS Dopravní stavby plnil roli vrchního stavbyvedoucího. Jakoukoliv vinu na neštěstí odmítl.
Řekl, že dokonce s Českými drahami jednali i o výluce na trati; dle jeho slov to ale dráhy nechtěly, protože stavba nezasahovala do profilu trati. Žádné zápisy z těchto jednání ale podle Janouškovce nejsou.
Žalobce mu klade za vinu, že mimo jiné dostatečně neřešil poruchu na posuvných vozících. Na to obžalovaný řekl, že jeho podřízení to řešili dostatečně a že se 'kolečka občas prostě zaseknou', když se tam dostane třeba kamínek.
Přes 60 stran obžaloby
Soudní jednání začalo přednesem obžaloby, které podle odhadu trvalo asi půldruhé hodiny. Obžaloba má více než 60 stránek a jedná se většinou o velmi technické čtení plné výpočtů a odborných termínů. Zásadní je posudek z ČVUT, který zpracoval znalec Studnička. Definoval v němu celou řadu chyb a pochybení.
Samotný projekt byl podle něj špatný, ovšem i tento špatný postup stavebníci v mnohém nedodrželi. Například když se zpříčily posuvné vozíky, neřešili to, jak měli. A hlavně podle žalobce nezajistili, aby po trati nejezdily vlaky. Státní zástupce ještě před příchodem do jednací síně řekl, že je přesvědčený o tom, že obžaloba stojí na pevných základech.
Čeká se dlouhý proces
„Z toho, co se od rána v jednací síni odehrálo, je jisté, že nás čeká velmi dlouhý proces, ve kterém se advokáti vzájemně napadají o vhodnosti či nevhodnosti otázky a hraje se opravdu o každé slovíčko,“ hlásí od soudu naše zpravodajka Andrea Čánová.
Odpoledne chce soudce Jaromír Pšenica vyslechnout jako svědka strojvůdce Jiřího Šindeláře. Znalci opakovaně potvrdili, že kdyby tento muž nezatáhl za brzdu, bylo by daleko více mrtvých a zraněných. Strojvůdce při vzpomínce na osudové chvíle řekl: „Věděl jsem, že to je konec, že mám jen 5, 6 sekund. Že jsem přežil, je hodně velké štěstí.“
Někteří právníci namítají, že vlak neměl v pořádku brzdy, takže se dá předpokládat, že právě na to se budou strojvůdce ptát.
V největší jednací síni ostravského krajského soudu přelíčení sleduje i řada cestujících z vlaku Comenius a pozůstalých po pasažérech, kteří při nehodě zemřeli.