Soukromé školy by měly dostávat stejný příspěvek jako státní
Rok 2013 bude zřejmě pro všechny školy zlomový. Ministerstvo školství totiž připravuje nový model financování. Privátní školy by díky němu měly mít nárok na stejný státní příspěvek jako veřejné.
Současný model je nespravedlivý. Nerovnosti jsou hlavně v dotacích na žáka. Podle statistiky ministerstva školství některá zařízení dostanou 25 tisíc korun na žáka, jiné třeba o 20 tisíc více. A to i přesto, že se jedná o stejnou třídu.
Plány ministerstva školství ohledně v oblasti financování škol představila v odpoledním Radiožurnálu Klára Bílá
Systém toho, jak budou školy od státu dostávat peníze, se proto musí změnit, říká ministr školství Josef Dobeš (VV).
„Chceme dát na jednu úroveň soukromé i veřejné školy a chceme čistý normativ, nebo-li placení na žáka, nastavit do normativu na žáka a optimálně naplněné třídy. To znamená, že sto procent dostane třída, když je tam 26 dětí. Když je více, tak už nedostane ani o korunu, když bude dětí méně, tak se koeficientem částka ponižuje,“ vysvětlil Dobeš.
Návrh ještě musí projít diskuzí, už teď s ním ale nesouhlasí stínový ministr školství z opoziční ČSSD Marcel Chládek. Nápad považuje za hloupý.
„Dojde k nerovnému postavení, budou znevýhodněné například krajské školy, a pokud někdo platí někde školné, tak z toho školného by soukromá škola měla žít a ne že bude vybírat školné a zároveň bude mít stejný příspěvek jako krajská škola, která školné nevybírá,“ oponuje Chládek.
Předsedkyně školského výboru sněmovny Anna Putnová z TOP 09 zatím návrh ministerstva školství podporuje za podmínky přísnější kontroly kvality škol.
„Je třeba, abychom vytvořili rovné podmínky pro všechny zřizovatele škol, ale současně abychom po nich vyžadovali i stejné plnění a stejnou kvalitu. Pokud chceme, aby se dětem dostávalo dobrého vzdělávání v základní úrovni, tak se nemůžeme zříkat kontroly, a to u všech subjektů, které vzdělání nabízejí,“ podotkla Putnová.
Ne všechny soukromé školy se radují
Nový model financování má podle ministra Dobeše ukázat na kvalitní a špatné školy. Krom toho se příspěvek od státu bude řídit například i optimální naplněností třídy a právě privátní školy si zakládají na nižším počtu dětí.
„Tento materiál optimální třídy v sobě přináší nebezpečí pro některé typy škol, především gymnaziálního charakteru, kdy soukromé školy mají nabídku pro rodiče a veřejnost postavenou na tom, že třídy jsou méně početné. Je tady výhoda větší individuelní práce s dětmi,“ upozornil předseda Sdružení soukromých škol Vladimír Kolder.
Stejným metrem se ale budou měřit i veřejné školy, může tak dojít k většímu slučování škol nebo dokonce jejich zániku.