Už rok zvou vyučující na gymnáziích do svých tříd kamery
Už 25 učitelů gymnázií v celé České republice si za poslední rok do své třídy pozvalo kameramana a zvukaře. Kantoři se nechají během celé vyučovací hodiny natáčet a záznamy jsou dostupné na internetu. Výuka jiného učitele tak může být pro ostatní inspirací. Na druhé straně, ti, co se nechají natočit, získají zpětnou vazbu od vysokoškolského didaktika a uvidí, co dělají dobře i špatně.
Tři skupinky kluků, tři stanoviště. Dvě k procvičení v basketbalu a florbalu, na třetím žáci z kvinty Gymnázia v České Lípě nacvičují skoky na malé trampolíně. To je jen zlomek jedné z virtuálních hospitací v předmětu tělesná výchova. Ta probíhá pod taktovkou tělocvikáře Radka Častulíka.
Tématem hodiny je cvičení na stanovištích. Učitel má využít čas pro aktivní pohyb dětí. A to kantor Častulík naplnil, píše ve svém závěrečném hodnocení Šárka Maleňáková z Fakulty sportovních studií Masarykovy univerzity.
Reportáž o virtuální hospitaci natočila pro Ozvěny dne Klára Bílá. Mluvili jsme i s manažerkou projektu Kurikulum Zdeňkou Švecovou z Výzkumného ústavu pedagogického.
Zpětnou vazbu dostane každý učitel, navíc podněty k lepší práci může hledat i v diskuzi pod videem. I proto chtěl mít jiný učitel, Pavel Bendl z Letohradského soukromého gymnázia, vždycky svoji hodinu nahranou. Aby viděl, v čem se zlepšit:
„Samozřejmě chyby, spíše projevové, tam jsou. Vím, že často používám některá slova. Toto je pro mne hodně poučné.“
Na stránkách Výzkumného ústavu pedagogického, který virtuální hospitace zveřejňuje, najdete ukázky z hodin i jiných předmětů. Například i z hudební výchovy. Z hlavních předmětů nechybí matematika, český ani cizí jazyk.
Stránku s videozáznamem v průměru navštíví 3000 lidí a je přínosem i pro studenty pedagogických fakult. Do konce roku jich na webovém portálu www.rvp.cz budete moci zhlédnout 40.
Učitelé mají zájem se zapojit
Jak v Ozvěnách dne uvedla manažerka projektu Kurikulum Zdeňka Švecová z Výzkumného ústavu pedagogického, je sice těžké říct, co je hlavním přínosem této novinky, ale pozitivní podle ní je, že učitelé mají zájem se do této aktivity zapojit.
„Zpočátku jsme měli velké obavy, ale ukázalo se, že učitelé mají chuť se zapojit, mají chuť ukázat, jakým způsobem učí a jak v hodinách pracují. Oni to vnímají jako přínosné sami pro sebe vidět se na videozáznamu,“ dodala.
Podle ní právě samotným učitelům pomáhá to, že si nechají svoji hodinu nahrát na video. „Dostává se jim zpětná vazba jednak od experta, který hodinu analyzuje a jednak od kolegů učitelů, kteří se na videozáznamy dívají na metodickém portálu a zapojují se do diskusí,“ přiblížila.
Zatím se projekt zkouší na gymnáziích. Na nižších stupních škol takové záznamy ministerstvo školství neschválilo.