Z naší strany nešlo nic udělat lépe, říká o registru ředitel firmy ATS Telcom

Přechod na nový registr vozidel má na starost firma ATS Telcom. Její obchodní ředitel Martin Tůma v rozhovoru pro Radiožurnál řekl, že ze strany dodavatele nešlo nic udělat lépe, a odmítl označit situaci na úřadech slovem chaos. Přiznal však, že kdyby byl v roli čekajících řidičů, reagoval by nejspíš podobně.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Centrální registr vozidel na mnoha místech stále plně nefunguje

Centrální registr vozidel na mnoha místech stále plně nefunguje | Zdroj: ČTK

Firma ATS Telcom se zatím k problémům kolem registru vozidel nevyjadřovala vzhledem k dohodě s ministerstvem dopravy. Souhlas ke komunikaci s médii dostala od ministerstva právě dnes.

Martin Tůma se důrazně ohradil proti pojmu chaos, kterým je současný stav označován. Kdyby tomu tak bylo, ministerstvo dopravy by se prý pohybovalo na hraně zákona.

„Jsou tady věci související s výkonem agendy, které jsou velmi složité a rozmanité, jsou předmětem práce mnoha odborníků. Připravujeme tiskové prohlášení, které věci přesně pojmenuje a zodpoví, aby lidé nebyli uváděni v omyl,“ říká Tůma.

Přehrát

00:00 / 00:00

Obchodní ředitel firmy ATS Telcom Martin Tůma na Radiožurnálu vysvětloval, co je příčinou špatného fungování nového registru vozidel

Registr vozidel i agenda podle něj fungují. „Došlo k omezení u výkonů agendy, které pro svůj průběh vyžadují ověření, zda vozidlo není odcizené. Nefungovaly konkrétní úkony vázané na nutnost ověření v schengenském informačním systému a pátracím systému policejního prezidia. Ani já, ani ministerstvo dopravy nemůžeme ručit za externí dodavatele,“ vysvětluje Tůma.

Zároveň upozorňuje, že nemůže nastat případ, že by registr někde fungoval a někde ne. „Je to centrální internetová aplikace. Pokud funguje v jediném případě v České republice, zákonitě musí fungovat i všude jinde. Toto je obrovská dezinformace a já nerozumím tomu, jak odborníci mohou něco takového říct,“ tvrdí Tůma.

Současné problémy jsou podle něj problémem ve výkonu agendy centrálního registru vozidel, nikoli v aplikaci. „A také tvrdím, že tyto problémy jsou plně v gesci ministerstva dopravy. My se snažíme ty věci velmi operativně řešit, ale rozhodně se nejedná o chaos nebo neřízený proces,“ říká Tůma.

Nový registr vozidel vyžaduje evropská legislativa. Jiné státy potíže neměly

Číst článek

Podle něj má ATS Telcom jako dodavatel svou část odpovědnosti. Další díl odpovědnosti pak má ministerstvo dopravy, obce i vedlejší databáze policejního prezidia a schengenský informační systém. Celý registr je prý nutné posuzovat jako komplexní celek.

„Svůj díl odpovědnosti máme jednoznačně definován smlouvou. Bude-li nám prokázáno, že jsme smlouvu nedodrželi, přijmeme to a standardně to vypořádáme, jak to normální firma udělat má. My jsme do dnešního dne nedostali jediný oficiální dokument od ministerstva dopravy, který by jasně specifikoval, v čem jsme něco nedodrželi,“ upozorňuje Tůma.

Ujišťuje, že ATS Telcom naplánovala všechny testy, předem je zkonzultovala s odborníky ministerstva dopravy i externích firem a při testech se žádné problémy neukázaly.

Tůma: Odstraňujeme i historické chyby v registru

Tůma odmítá také argumenty, že registr obsahuje více než milion chyb. „Ministerstvo dopravy přebíralo databázi po ministerstvu vnitra. O této databázi jsme v průběhu celého projektu měli informace, že její chybovost je na úrovni zhruba jednoho promile. Následně při migracích se zjistilo, že chybovost těch záznamů je k desítce procent,“ říká Tůma a vysvětluje:

„Jistá část těchto záznamů musí být korigována ručně. Ministerstvo si objednalo službu, aby tato data, která nebyla v této době čitelná, byla převedena do nového formátu a ověřila se jejich správnost, aby s nimi bylo možno pracovat v novém registru. Byl to naprosto řízený proces, vědělo o tom jak ministerstvo, tak dodavatel. Nyní už probíhá odstraňování tohoto problému, ale je to vlastně reakce na historii a přesně jeden z důvodů, kvůli kterému se nový registr zaváděl.“

Ředitel ATS Telcom tvrdí, že v lidské rovině lidi čekající ve frontách na registrech vozidel zcela chápe. „Kdybych tam byl, určitě bych reagoval hodně podobně. Další rovinou je, co s tím mohu já jako dodavatel udělat. A v tom já se musím držet toho, co bylo ve smlouvách. Z mého pohledu jsme my nic nemohli udělat lépe,“ uzavírá Martin Tůma.

Kateřina Kozmová, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme