Dánsko a Německo se propojí podmořským tunelem
V Evropě vznikne další podmořský tunel. Měl by propojit dánský ostrov Lolland s německým ostrovem Fehmarn. Výstavbu osmnáctikilometrového tunelu pod Baltským mořem schválil dánský parlament. Tunel zde bude namísto původně plánovaného mostu.
Nepůjde jen o silniční spojení, tunel využijí i vlaky, protože na obě strany Fehmarnské úžiny železnice vede. Na mořské dno budou stavebníci klást dva silniční tubusy - jeden pro každý směr se dvěma pruhy - a dva železniční - také pro každý směr jeden. Poté se všechny tubusy pod vodou zahrnou.
Cesta mezi Kodaní a Hamburkem se z dnešních tří hodin zkrátí o hodinu. Se stavbou, kterou v dánském parlamentu s výjimkou levice schválily všechny strany, by se mělo začít v roce 2014.
David Koubek ze zahraniční redakce ČRo hovořil o plánovaném tunelu mezi Dánskem a Německem
První auta a vlaky by měly projet pod Baltským mořem o šest let později.
Vzhledem k tomu, že o rychlé spojení s Německem a Evropou vůbec stála především dánská strana kvůli spojení s Evropou, ponese také naprostou většinu nákladů. Předpokládá se, že půjde o více než 5 miliard eur, což je více než 120 miliard korun - mimochodem je to více než čtyřnásobek ceny pražského tunelového komplexu Blanka.
Z Evropy půjde o jedno ze dvou hlavních dálničních spojení na cestě do Kodaně, ale i do švédského Malmö, které je spojeno s Kodaní mostotunelem. Dánové prosazovali verzi tunelu kvůli nepříznivému počasí, které mnohdy neumožňuje plavbu trajektů.