Dánsko a Německo se propojí podmořským tunelem

V Evropě vznikne další podmořský tunel. Měl by propojit dánský ostrov Lolland s německým ostrovem Fehmarn. Výstavbu osmnáctikilometrového tunelu pod Baltským mořem schválil dánský parlament. Tunel zde bude namísto původně plánovaného mostu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Blagards Plads, čtvrť v Kodani

Blagards Plads, čtvrť v Kodani | Foto: Jiří Hošek

Nepůjde jen o silniční spojení, tunel využijí i vlaky, protože na obě strany Fehmarnské úžiny železnice vede. Na mořské dno budou stavebníci klást dva silniční tubusy - jeden pro každý směr se dvěma pruhy - a dva železniční - také pro každý směr jeden. Poté se všechny tubusy pod vodou zahrnou.

Cesta mezi Kodaní a Hamburkem se z dnešních tří hodin zkrátí o hodinu. Se stavbou, kterou v dánském parlamentu s výjimkou levice schválily všechny strany, by se mělo začít v roce 2014.

Přehrát

00:00 / 00:00

David Koubek ze zahraniční redakce ČRo hovořil o plánovaném tunelu mezi Dánskem a Německem

První auta a vlaky by měly projet pod Baltským mořem o šest let později.

Vzhledem k tomu, že o rychlé spojení s Německem a Evropou vůbec stála především dánská strana kvůli spojení s Evropou, ponese také naprostou většinu nákladů. Předpokládá se, že půjde o více než 5 miliard eur, což je více než 120 miliard korun - mimochodem je to více než čtyřnásobek ceny pražského tunelového komplexu Blanka.

Z Evropy půjde o jedno ze dvou hlavních dálničních spojení na cestě do Kodaně, ale i do švédského Malmö, které je spojeno s Kodaní mostotunelem. Dánové prosazovali verzi tunelu kvůli nepříznivému počasí, které mnohdy neumožňuje plavbu trajektů.

Klára Stejskalová, David Koubek, mz Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme