Na stávku amerických scénáristů jako první reagují televize

Mnoha americkým televizním programům i výrobě filmů v Hollywoodu a New Yorku hrozí kolaps nebo přinejmenším vážné problémy. Americká Unie scénáristů totiž definitivně vstoupila do stávky za vyšší honoráře. Jednání mezi americkými producenty a scénáristy se vlekla už několik dní a nepomohla ani poslední dramatické jedenáctihodinové vyjednávání až do pondělního rána.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

stávka scénáristů | Zdroj: ČTK

Americká unie scénáristů chtěla vyšší honoráře z prodeje DVD a větší podíl na ziscích z televizních show a hlavně z filmů, které si Američané stále častěji stahují jako placenou službu přes internet. Naopak producenti se tomu zásadně brání a argumentují tím, že neúměrné finanční požadavky scénáristů hrozí zadusit experimentování s novými médii. Jde hlavně o vysílání televize přes mobilní telefony a notebooky a nebo o různé programy, nejenom filmy, které si opět lidé mohou stahovat na moderní telefony a miniaturní přenosné počítače nebo iPody.

Unie sdružuje stovky scénáristů od Hollywoodu na západním pobřeží po televize v New Yorku na východě Ameriky. První dopady by teoreticky mohly být vidět, nebo lépe řečeno slyšet už dnes a zítra večer. Jde o různé zábavné pořady, kde se reaguje na aktuální dění. Ty se píší dokonce i v den jejich vysílání. Řada televizí se tlaku scénáristů brání a zvou si narychlo vtipné hosty, kteří show, jak se říká, utáhnou sami. A nebo se snaží vysílat pořady typu American Idol, to je vzor naší Superstar a další show, na které se scénáře skoro nepíší. A scénáristé mezitím nebudou psát, ale budou pochodovat s transparenty v Hollywoodu i v New Yorku.

Americkému filmu zatím bezprostřední problémy nehrozí, protože filmová studia ale i američtí televizní producenti jsou zásobeni až do konce roku. Dokonce trochu zlehčujícím způsobem říkají, že scénář je na filmu to nejjednodušší a zabere nejméně místa při skladování, takže jich mají spoustu. To je sice pravda, ale producenti zas tak klidní nejsou. Neshody se scénáristy předcházejí podobným jednáním, která teď chtějí vést s producenty organizace sdružující herce a režiséry. Ti mají požadavky stejné. Také chtějí peníze za používání filmů a další produkce v nových elektronických médiích.

Zatím ale výnosy v nových médiích ohromující nejsou. Američané utratí ročně 16 a půl miliardy dolarů za DVD s filmy. A po internetu si stáhnou filmy jen asi za 158 miliónů dolarů ročně, to je asi 2 dolary na osobu ročně. O něco vyšší výnosy jsou výnosy z televizních programů stahovaných na přání na počítače, iPody a experimentálně i na mobilní telefony. I když zatím ten koláč není moc velký, elektronickým médiím se předpovídá velká budoucnost.

Milan Kopp, Alexandr Pícha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme