Na stávku amerických scénáristů jako první reagují televize
Mnoha americkým televizním programům i výrobě filmů v Hollywoodu a New Yorku hrozí kolaps nebo přinejmenším vážné problémy. Americká Unie scénáristů totiž definitivně vstoupila do stávky za vyšší honoráře. Jednání mezi americkými producenty a scénáristy se vlekla už několik dní a nepomohla ani poslední dramatické jedenáctihodinové vyjednávání až do pondělního rána.
Americká unie scénáristů chtěla vyšší honoráře z prodeje DVD a větší podíl na ziscích z televizních show a hlavně z filmů, které si Američané stále častěji stahují jako placenou službu přes internet. Naopak producenti se tomu zásadně brání a argumentují tím, že neúměrné finanční požadavky scénáristů hrozí zadusit experimentování s novými médii. Jde hlavně o vysílání televize přes mobilní telefony a notebooky a nebo o různé programy, nejenom filmy, které si opět lidé mohou stahovat na moderní telefony a miniaturní přenosné počítače nebo iPody.
Unie sdružuje stovky scénáristů od Hollywoodu na západním pobřeží po televize v New Yorku na východě Ameriky. První dopady by teoreticky mohly být vidět, nebo lépe řečeno slyšet už dnes a zítra večer. Jde o různé zábavné pořady, kde se reaguje na aktuální dění. Ty se píší dokonce i v den jejich vysílání. Řada televizí se tlaku scénáristů brání a zvou si narychlo vtipné hosty, kteří show, jak se říká, utáhnou sami. A nebo se snaží vysílat pořady typu American Idol, to je vzor naší Superstar a další show, na které se scénáře skoro nepíší. A scénáristé mezitím nebudou psát, ale budou pochodovat s transparenty v Hollywoodu i v New Yorku.
Americkému filmu zatím bezprostřední problémy nehrozí, protože filmová studia ale i američtí televizní producenti jsou zásobeni až do konce roku. Dokonce trochu zlehčujícím způsobem říkají, že scénář je na filmu to nejjednodušší a zabere nejméně místa při skladování, takže jich mají spoustu. To je sice pravda, ale producenti zas tak klidní nejsou. Neshody se scénáristy předcházejí podobným jednáním, která teď chtějí vést s producenty organizace sdružující herce a režiséry. Ti mají požadavky stejné. Také chtějí peníze za používání filmů a další produkce v nových elektronických médiích.
Zatím ale výnosy v nových médiích ohromující nejsou. Američané utratí ročně 16 a půl miliardy dolarů za DVD s filmy. A po internetu si stáhnou filmy jen asi za 158 miliónů dolarů ročně, to je asi 2 dolary na osobu ročně. O něco vyšší výnosy jsou výnosy z televizních programů stahovaných na přání na počítače, iPody a experimentálně i na mobilní telefony. I když zatím ten koláč není moc velký, elektronickým médiím se předpovídá velká budoucnost.