Srážka letadel u Bodamského jezera - přes 70 obětí
Nad jižním Německem v oblasti Bodamského jezera se srazila dvě letadla - ruský Tupolev TU 154 baškirských aerolinií a Boeing 757. Neštěstí si vyžádalo jednasedmdesát obětí na životech, mezi nimi je i dvaapadesát dětí, které na palubě ruského letounu směřovaly na prázdniny do Španělska. Oba stroje se srazily asi 13 kilometrů nad městem Überlingen a jejich trosky dopadly až do vzdálenosti několika desítek kilometrů. Srážku nepřežil nikdo ze členů posádek ani z cestujících.
Svědci nehody se původně domnívali, že začala velká bouřka. "Viděl jsem záblesk světla na nebi. Myslel jsme si, že by to mohl být blesk, ale pak jsme uviděl kus letadla, jak padá dolů. Byl velmi jasně oranžový. Na zem dopadly tři kusy stroje a ten poslední explodoval."
Boeing letěl z Bahrajnu do Bruselu a Tupolev společnosti Bashkirian Airlines byl na cestě z Moskvy do Barcelony. Oba letouny absolvovaly krátce před srážkou mezipřistání.
Švýcarská centrála řízení letů upřesnila okolnosti srážky dvou letadel u Bodamského jezera na jihu Německa. Pilot ruského stroje Tupolev podle ní zareagoval pozdě na pokyny pozemního řídícího střediska. V poslední chvíli sice začal klesat, ale v té době už - ve snaze vyhnout se srážce - klesal také pilot druhého stroje, nákladního letadla Boeing 757. Ten reagoval na varování automatického systému letadla, který jej upozornil na hrozící nebezpečí srážky. Vyšetřovala se ale i hypotéza, že srážku způsobila špatná navigace ze země. Němečtí letoví dispečeři už zdůraznili, že stroje byly v době srážky nad švýcarským územím. Švýcarská strana to zatím nekomentovala.
Druhé letadlo patřilo korejské společnosti DHL. Její zástupce Axel Gietz pro BBC uvedl, že za nehodu může ruský pilot, který neuposlechl varování řídících letového provozu. "Letová kontrola v Curychu několikrát opakovaně vyzvala ruského pilota a žádala ho, aby změnil výšku letu. On ale na tyto výzvy nereagoval. Na poslední chvíli byli varováni naši piloti. Samozřejmě se snažili zabránit střetu a vyhnout se druhému letadlu, ale bohužel už bylo pozdě."
Až 80 procent leteckých nehod je způsobeno lidským selháním. Radiožurnálu to řekl Jiří Kaňák z Úřadu civilního letectví v Praze. Reagoval tak na informace, podle kterých tragickou noční srážku dvou letadel u Bodamského jezera zavinila zřejmě chyba ruského pilota. Ten pozdě zareagoval na pokyny pozemního řídícího střediska. POdle Jiřího Kaňáka není ani přítomnost druhého pilota v kabině letadla stoprocentní zárukou, že všechny informace důležité pro jeho řízení budou vyhodnoceny včas. "Jsme pouze lidé a chybujeme. Kromě toho ten pilot má plnit řadu úkolů během letu a je možné, že zrovna v momentě, kdy by měl zaznamenat nějakou nenormálnost, je třeba zaměstnán nějakou jinou činností. Rozhodnující je pilot řídící, který je zodpovědný za provedení letu podle instrukcí."
Při jedné z nejtragičtějších nehod v historii letectví bylo na palubě ruského stroje přes 50 dětí, které letěly na prázdniny do Španělska. Jak uvádí zpravodaj Českého rozhlasu v Německu David Šťáhlavský, podle nejnovějších informací letoun TU - 154 přepravoval 69 pasažérů a 12 členů posádky. Letoun startoval z letiště Domoroděvovo v Moskvě na trasu Moskva - Barcelona. Jednalo se o charterový let pro cestovní kancelář a cestujícími byli turisti z Baškírie, kteří mířili na dovolenou na španělské pobřeží. I posádka byla z Ufy - hlavního města Baškírie.
V oblasti německo-švýcarského pomezí je nasazeno 500 záchranářů. Trosky letadel zasáhly totiž oblast o průměru více než 30 kilometrů - mimo jiné školu, statek a několik obytných domů.
Podle ruské agentury ITAR-TASS řídil stroj TU-154 zkušený pilot, který létal na mezinárodních linkách deset let. Letadlo vyrobené v roce 1995 prý bylo v technicky perfektním stavu. Jak uvádějí ruská média, je poslední katastrofa letadla TU 154 třináctou u tohoto typu za posledních deset let.
Německo je otřeseno rozsahem letecké katastrofy u Bodamského jezera na jihu země. Prezident Johannes Rau, který je na návštěvě Japonska, vyjádřil soustrast pozůstalým, podobně jako kancléř Gerhard Schöder.